SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika 1
Kod przedmiotu 05.0-WK-MATP-Pe1-S19
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.

Wymagania wstępne

Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie, (auto) refleksyjne myślenie o procesach uczenia się – nauczania.

Zakres tematyczny

  • Koncepcje psychologiczne i ich pedagogiczne implikacje. (B.2.W2., B.2.U2.)
  • Dyskursy edukacyjne i ich pedagogiczne implikacje. (B.2.W1., B.2.U1., B.2.K3.)
  • Współczesne warunki uczenia się. Zmiana kulturowa i edukacyjna. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
  • Kultura szkoły. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
  • Program ukryty edukacji. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
  • Warunki efektywności pracy dydaktycznej i wychowawczej. (B.2.W4., B.2.W5., B.2.U4., B.2.K1., B.2.K4.)
  • Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. (B.2.W4., B.2.U5., B2.K2.)
  • Procesy zachodzące w grupie społecznej/klasie szkolnej. Mechanizmy działania grupy. (B.2.W4., B.2.U5.)
  • Mechanizmy wpływu społecznego i możliwości ich wykorzystania w pracy wychowawczej i dydaktycznej. (B.2.W5., B.2.W6., B.2.U4., B.2.U6, B.2.U7., B.2.K4.)
  • Trudności szkolne. Terapia pedagogiczna. (B.2.W6., B.2.W7., B.2.U4., B.2.U6., B.2.U7., B.2.K4.)
  • Programy wychowawcze i profilaktyczne szkoły. Lekcja wychowawcza. (B.2.W5., B.2.W6., B.2.U4., B.2.U6., B.2.U7., B.2.K4.)

Metody kształcenia

Warsztaty, praktyka.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest średnia z ocen uzyskanych za:

1)       przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta indywidualnie bądź w grupie zadaniowej warsztatów dotyczących wybranej tematyki; (Laboratorium)

2)       sporządzenie arkusza obserwacji z wybranej placówki oświatowej. (Praktyka)

Literatura podstawowa

  1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
  2. Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
  3. Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
  4. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.
  5. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2010.
  6. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
  7. Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
  8. K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania, t. 1-2, , PWN, Warszawa 2002.
  9. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1996.
  10. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  11. Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. E. Kobyłecka, I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Edukacja. Jakość czy równość?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
  2. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, tłum. A. Jankowski, „Media Rodzina”, Poznań 2002.
  3. Nowosad I., Szymański M. J. (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wyd. UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra – Kraków 2004.
  4. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2003.
  5. Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych
  6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 09-03-2020 09:20)