SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia 1
Kod przedmiotu 05.0-WK-MATP-Ps1-S19
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat: rozwoju człowieka w okresie późnego dzieciństwa i wczesnej adolescencji, zaburzeń i zagrożeń rozwoju typowych dla tych okresów, a także wspierania rozwoju dzieci i młodzieży.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

1.       Rozwój dzieci w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa. Rozwój przywiązania dziecka do figury przywiązania. Rozwój fizyczny i motoryczny; rozwój myślenia, mowy, uwagi i pamięci; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny. Kształtowanie samooceny. (B.1.W2., B.1.U1., B.1.K2.)

2.       ADHD. Przyczyny, objawy, metody pracy z dziećmi z ADHD i ADD. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)

3.       Dysfunkcje: dysgrafia, dysleksja, dysortografia, dyskalkulia, zaburzenia lateralizacji. (B.1.W2., B.1.U5. B.1.K2., B.2.W6.)

4.       Dzieci autystyczne: nietypowe potrzeby, zaburzone funkcje w codziennym funkcjonowaniu, sposoby pracy z dziećmi autystycznymi. (B.1.W2., B.1.W4., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)

5.       Zaburzenia lękowe wśród dzieci: przyczyny, objawy, sposoby postępowania w szkole i w domu. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W6.)

6.       Dzieci zdolne: typowe problemy w domu i w szkole; potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych. (B.1.W2., B.1.W4., B.1.U1., B.1.U6., B.1.K2.)

7.       Rozwój w okresie wczesnej adolescencji. Zmiany w sferze myślenia, emocji i kontaktów z otoczeniem, proces poszukiwania własnej tożsamości. (B.1.W2., B.1.U1., B.1.K2.)

8.       Zagrożenia okresu dorastania. Wahania nastroju, bunt młodzieńczy, agresja, przemoc seksualna i jej długotrwałe konsekwencje, grupy nieformalne, wspieranie rozwoju młodzieży w okresie adolescencji. (B.1.W2., B.1.U5., B.1.K2. ,B.2.W4.)

9.       Komunikowanie społeczne w szkole. Relacje między nauczycielem a uczniami, rodzicami uczniów i przełożonymi. Analiza transakcji na podstawie teorii E. Berne’a. (B.1.W3. B.1.U3 , B.1.K1.)

Metody kształcenia

Metoda tekstu przewodniego, konwersacje, inscenizacje (psychodrama), studia przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową z laboratorium składa się pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości (80%) oraz udział w dyskusji (20%).

Praktyka w wybranych ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych, adopcyjnych, poradniach psychologicznych. Ocena na podstawie aktywności i zaangażowania studenta podczas z praktyki.

Ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z laboratorium i praktyki.

Literatura podstawowa

1.       Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie, PWN, Warszawa 2007.

2.       Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, t.2: Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN, Warszawa 2003.

3.       Berne E., W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2005.

4.       Pfiffner L., Wszystko o ADHD, Zysk i S-ka, Poznań 2004.

5.       Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych, Scholar, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Mróz A., Co to znaczy być zdolnym dzieckiem? Charakterystyka potencjału rozwojowego dzieci zdolnych. [W:] Psychologia wieku rozwojowego. Norma – Nietypowość – Patologia, pod red. E. Łodygowskiej i E. Pieńkowskiej, Szczecin 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 09-03-2020 09:32)