SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Śródroczna praktyka wychowawcza 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Śródroczna praktyka wychowawcza 1
Kod przedmiotu 05.0-WK-MATP-ŚPW1-S19
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest zdobycie doświadczenia związanego z pracą wychowawczą nauczyciela-wychowawcy w szkole podstawowej i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego z rzeczywistością edukacyjną.  

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego.

Zakres tematyczny

  • Poznanie zadań wychowawczo-opiekuńczych realizowanych przez szkołę podstawową.
  • Poznanie sposobu funkcjonowania oraz organizacji pracy wychowawczej w szkole podstawowej.
  • Poznanie rodzajów dokumentacji działalności opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w szkole podstawowej.
  • Prowadzenie obserwacji pracy wychowawczej w szkole podstawowej.
  • Analizowanie interakcji nauczyciela-wychowawcy z uczniami.
  • Analizowanie sposobu planowanie i prowadzenia zajęć wychowawczych w szkole podstawowej.
  • Obserwowanie metod i form pracy wychowawczej wykorzystywanych przez nauczyciela-wychowawcę w szkole podstawowej.
  • Opracowanie i przeprowadzenie pod opieką nauczyciela-wychowawcy serię lekcji wychowawczych w szkole podstawowej.
  • Zapoznanie się z literaturą dotyczącą procesu wychowawczego.

Metody kształcenia

Praktyka wychowawcza w szkole podstawowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnej oceny wystawionej przez opiekuna praktyki w szkole podstawowej.

Literatura podstawowa

1.       I. Fechner-Sędzicka, E. Lachowska-Żarska, Nauczyciele-rodzicom: spotkania z rodzicami prowadzone metodą warsztatową w szkole podstawowej; scenariusze spotkań z celami i przykładami ćwiczeń, ankietami, zagadnieniami do przemyślenia i przedyskutowania, Bea-Bleja, Toruń 2002.

2.       K. E. Dambach (przekł. Olga i Wojciech Kubińscy), Odwaga cywilna a przemoc w szkole: scenariusze godzin wychowawczych, wyd. 1 w jęz. pol., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

3.       T. Zubrzycka-Maciąg (red. naukowa), Wychowanie w praktyce szkolne: scenariusze godzin wychowawczych dla klas IV-VI szkoły podstawowej, Difin, Warszawa 2016.

4.       J. Bąk, E. Wiewióra-Pyka, Między nami: scenariusze lekcji wychowawczych; szkoła podstawowa, Rubikon, cop., Kraków 2004.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 09-03-2020 10:47)