SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy dydaktyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy dydaktyki
Kod przedmiotu 05.1-WK-MATP-PD-S19
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego.

Zakres tematyczny

1.       Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyka matematyki. (C.W1.)

2.       Proces nauczania – uczenia się. Współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia. (C.W3.)

3.       Szkoła i jej program. Programy nauczania i ich ewaluacja. Treści nauczania. Plany pracy dydaktycznej. (C.W3.)

4.       Metody i zasady nauczania matematyki. Dobór metod do nauczanych treści. (C.W3., C.U3.)

5.       Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Typy i modele lekcji matematyki. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania. Zaprojektowanie lekcji. (C.W4., C.U4.)

6.       Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Style i techniki pracy z uczniami. Formy organizacji uczenia się. Środki dydaktyczne. (C.W4., C.U3.)

7.       Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Problem ładu i dyscypliny. Procesy społeczne w klasie. Integracja klasy szkolnej. Dostosowanie metod pracy na lekcji do zróżnicowania grupy uczniowskiej. (C.W2., C.U1., C.U2.)

8.       Autonomia dydaktyczna nauczyciela. Ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły. Ewaluacja jej rodzaje. Edukacyjna wartość dodana. (C.W5., C.W6.)

9.       Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Praca z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej. (C.W7.)

10.    Porozumiewanie się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania, sztuka zadawania pytań. Sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów. (C.W7.)

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (6 pkt), sprawdzianu wiedzy z zakresu przedmiotu (12 pkt), przygotowanych materiałów do zajęć (9 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Literatura podstawowa

1.       Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.

2.       H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki.

3.       H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.

4.       S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki.

5.       F. Urbańczyk, Zasady nauczania matematyki.

6.       M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.

Literatura uzupełniająca

1.       B. Rabijewska (red.), Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki.

2.       Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki.

3.       Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

4.       Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 09-03-2020 09:25)