SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka matematyki 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka matematyki 2
Kod przedmiotu 05.2-WK-MATP-DM2-S19
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole podstawowej.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III i IV semestrze studiów).

Zakres tematyczny

1.       Matematyka jako przedmiot nauczania w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie. (D.1.W2., D.1.U1., D.1.K1., D.1.W15, D.1.K9.)

2.       Warsztat pracy nauczyciela. Wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela. (D.1.W14.)

3.       Kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela. Znaczenie technologii informacyjno-komunikacyjnej w rozwoju zawodowym nauczyciela. (D.1.W4. )

4.       Ewaluacja. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. (D.1.W14. )

5.       Animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia. Indywidualizacja nauczania. (C.W5., D.1.W6., D.1.W7., D.1.K1.)

6.       Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia. Wyrównywanie szans edukacyjnych. (C.W5., D.1.W6.)

7.       Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz motywacji do uczenia się matematyki. (D.1.W15.)

8.       Rozwijanie aktywności i samodzielności poznawczej uczniów szkoły podstawowej oraz kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. (D.1.W15., D.1.U7., D.1.K7. , D.1.K8.)

9.       Odpowiedzialne i krytyczne wykorzystywanie mediów cyfrowych. Poszanowanie własności intelektualnej. (D.1.W9., D.1.K4.)

10.   Współpraca nauczyciela z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów i środowiskiem szkolnym oraz pozaszkolnym. (D.1.W4., D.1.U6., D.1.K2.)

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (9 pkt), przygotowanych materiałów do zajęć (18 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Literatura podstawowa

1.       H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.

2.       D. Zaremba, Podstawy nauczania matematyki, czyli jak przybliżyć matematykę uczniom.

3.       Informator o egzaminie ósmoklasisty opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.

4.       Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.

Literatura uzupełniająca

1.       M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.

2.       Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.

3.       Egzaminy ósmoklasisty.

4.       Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 09-03-2020 10:30)