Przygotowanie studentów w zakresie umiejętności rozwiązywania zadań do szkoły podstawowej oraz do inspirowania, prowadzenia, wspomagania oraz rozpoznawania aktywności twórczej swoich uczniów.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego i psychologiczno-pedagogicznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III semestrze studiów).
Zakres tematyczny
Wprowadzenie w zagadnienie rozwiązywania zadań. Dobór zadań i ich forma.
Charakterystyka niektórych rodzajów zadań matematycznych (tekstowe, problemowe, logiczne, realistyczne, ćwiczenia, zastosowania matematyki, gry i zabawy, matematyczne niespodzianki).
Ćwiczenia kształcące wybrane pojęcia matematyczne w szkole podstawowej poprzez rozwiązywanie zadań matematycznych z określonych działów matematyki: (D.1.W2., D.1.W3., D.1.W6.)
klasy IV-VI
liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym, działania na liczbach naturalnych,
liczby całkowite,
ułamki zwykłe i dziesiętne, działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,
proste i odcinki, kąty; wielokąty, koła i okręgi,
bryły; obliczenia w geometrii,
obliczenia praktyczne,
elementy algebry i statystyki opisowej
oraz klasy VII-VIII
potęgi o podstawach wymiernych, pierwiastki,
tworzenie i przekształcanie wyrażeń algebraicznych,
obliczenia procentowe,
równania z jedną niewiadomą, proporcjonalność prosta,
własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, wielokąty, okręgi i koła,
oś liczbowa, symetrie,
geometria przestrzenna,
kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa,
odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej.
Metody kształcenia
Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: przygotowanych materiałów do zajęć (15 pkt), sprawdzianu wiedzy z zakresu przedmiotu (12 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
Literatura podstawowa
M. Ciosek, Z. Krygowska, S. Turnau, Strategie rozwiązywania zadań matematycznych jako problem dydaktyki matematyki.
W. Nowak, Uczenie się matematyki przez rozwiązywanie zadań, Konwersatorium z dydaktyki matematyki.
B. Rabijewska, Rozwiązywanie zadań w procesie nauczania (wprowadzenie do wybranych zagadnień).
Literatura uzupełniająca
G. Polya, Jak to rozwiązać?
G. Polya, Odkrycie matematyczne.
Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 09-03-2020 09:47)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.