SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych 4 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych 4
Kod przedmiotu 05.3-WK-MATD-MRZM4-S19
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształtowanie umiejętności wykorzystania dorobku nowoczesnej metodyki matematyki przy organizowaniu procesu uczenia, w tym do inspirowania i wspomagania aktywności twórczej uczniów szkół ponadpodstawowych. Opanowanie metodyki rozwiązywania zadań matematycznych w zakresie rozszerzonym wskazanym w podstawie programowej.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na studiach pierwszego stopnia oraz na I semestrze studiów drugiego stopnia).

Zakres tematyczny

  1. Dobór zadań i ich forma. Dostosowanie zadań do potrzeb i możliwości uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów uzdolnionych matematycznie. (C.W.5.)
  2. Konstruowanie sprawdzianów, testów diagnostycznych i innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów szkoły podstawowej. (D.1.W11., D.1.U9., D.1.U11.)
  3. Ocenianie umiejętności matematycznych uczniów na bazie przygotowanych testów i sprawdzianów. (D.1.W10., D.1.W11.)
  4. Typowe matematyczne błędy uczniowskie i ich wykorzystanie w procesie dydaktycznym. (D.1.W6., D.1.U10.)
  5. Egzamin maturalny z matematyki na poziomie rozszerzonym - zadania, alternatywne sposoby rozwiązania zadań, schemat oceniania, opis kompetencji. (D.1.W11., D.1.U9.)
  6. Ćwiczenia kształcące wybrane pojęcia matematyczne w szkole ponadpodstawowej poprzez rozwiązywanie zadań matematycznych z określonych działów matematyki na poziomie rozszerzonym: (D.1.W2., D.1.W3., D.1.W6.)
  • liczby rzeczywiste, wyrażenia algebraiczne,
  • równania i nierówności, układy równań,
  • funkcje,
  • ciągi,
  • trygonometria,
  • planimetria, geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej,
  • stereometria,
  • kombinatoryka, rachunek prawdopodobieństwa, statystyka,
  • optymalizacja i rachunek różniczkowy.

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: przygotowanych materiałów do zajęć (15 pkt), sprawdzianu wiedzy z zakresu przedmiotu (12 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dost, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena dobry, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Literatura podstawowa

  1. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.
  2. Podręczniki z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.
  3. Egzaminy maturalne (matematyka na poziomie rozszerzonym).
  4. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 09-03-2020 08:39)