SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty pedagogiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty pedagogiczne
Kod przedmiotu 05.0-WB-WFSD-WP
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami wychowawczymi, problemami współczesnej młodzieży, przedstawienie specyficznych trudności w uczeniu się i ich wpływu na funkcjonowanie ucznia na lekcji wychowania fizycznego. Przedstawienie obszarów pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w szkołach ponadpodstawowych, Ukazanie studentom sposobów wspomagania uczniów w wyborze ścieżki kształcenia oraz przygotowanie ich do edukacji całożyciowej. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii. 

Zakres tematyczny

Wychowanie w klasie szkolnej - metody wychowania wykorzystywane przez wychowawców w celu budowania zespołu klasowego

Specyficzne trudności w uczeniu się a funkcjonowanie ucznia na lekcji wychowania fizycznego.

Obszary pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w szkołach ponadpodstawowych

Problemy współczesnej młodzieży 

Wspieranie ścieżki własnego rozwoju - coaching edukacyjny 

Pomoc uczniom imigrantów 

 

Metody kształcenia

Burza mózgów, gry edukacyjne 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie projektu

Literatura podstawowa

  1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
  2. Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
  3. Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
  4. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.
  5. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2010.
  6. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
  7. Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
  8. K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania, t. 1-2, , PWN, Warszawa 2002.
  9. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1996.
  10. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  11. Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Nowosad I., Szymański M. J. (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wyd. UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra – Kraków 2004.
  2. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2003.
  3. Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych
  4. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 21-03-2020 18:45)