SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekologia człowieka |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF3PP-PW5Ecz-S19 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wskazanie specyfiki populacji ludzkich w oparciu o dane demograficzne. Uzyskanie wiedzy o wzajemnych interakcjach człowiek – środowisko oraz ich konsekwencjach na każdym etapie rozwoju ontogenetycznego. Promowanie proekologicznych i prozdrowotnych postaw i zachowań. Poznanie profesjonalnych źródeł bibliograficznych. Doskonalenie sposobu pracy indywidualnej i zespołowej.
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ekologii ogólnej oraz rozwoju człowieka. Potrafi opisać i interpretować zjawiska fizjologiczne zachodzące w organizmie pod wpływem czynników zewnętrznych.
Wykład: krótka historia gatunku ludzkiego - dostosowania biologiczne i kulturowe; zmienność wewnątrzgatunkowa – odmiany ludzkie. Strategie ekologiczne populacji ludzkich, antropopresja. Charakterystyka populacji ludzkich (wielkość, struktura i dynamika), konsekwencje zjawisk populacyjnych; etapy ontogenezy człowieka; czynniki decydujące o jej przebiegu; akceleracja rozwoju i trendy sekularne; środowisko wewnętrzne organizmu – homeostaza i jej mechanizmy (regulacja neurohormonalna), granice przystosowań. Stan biologiczny populacji – pojęcie zdrowia i choroby (epidemie i pandemie), choroby cywilizacyjne; czynniki oraz mierniki zdrowia.
Ćwiczenia: zjawiska i zagrożenia wynikające ze środowiska naturalnego; wpływ człowieka na przyrodę oraz związane z tym zagrożenia dla ekosystemów i zdrowia; rozwiązania proekologiczne. Postawy zdrowotne i tryb życia Polaków; choroby cywilizacyjne, uzależnienia oraz choroby zakaźne; zdrowie psychiczne i psychospołeczne (czynniki wpływające na zdrowie psychiczne; stres i depresja). Epidemiologia i profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową. Multimedialne możliwości poprawy efektów edukacji ekologicznej. Strategia wychowania fizycznego w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym.
Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Ćwiczenia: dyskusje poprzedzone prelekcją/prezentacją przygotowaną przez studenta, praca w grupach; metody eksponujące - film, prezentacja multimedialna; przygotowanie projektu o tematyce prozdrowotnej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczenie końcowe w formie pisemnej trwa 45 minut, zawiera 25 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 18 pkt (51%) na 35 pkt. możliwych do zdobycia. Do zaliczenia końcowego student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z prelekcji/prezentacji oraz projektu dotyczącego wybranego tematu związanego z przedmiotem.W przypadkach nieobecności na ćwiczeniach, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 20-03-2020 17:27)