SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Gimnastyka zdrowotna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Gimnastyka zdrowotna
Kod przedmiotu 16.1-WL-WF3PP-PW4GZ-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Skorupka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia treningu zdrowotnego z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia, badanie narządu ruchu i ocena funkcjonalna. Poznanie patofizjologii wad postawy, metodyki i organizacji postępowania korekcyjno-kompensacyjnego. Poznanie podstaw odnowy biologicznej i kwalifikacji do zajęć ruchowych dzieci i dorosłych. Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób o różnym poziomie rozwoju psychomotorycznego.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, rozwoju fizycznego oraz teorii i metodyki wychowania fizycznego.

Zakres tematyczny

Wykład: Zalecenia i rekomendacje dotyczące aktywności fizycznej osób w różnym wieku i stanie zdrowia. Aktywność fizyczna na receptę. Anatomiczne i fizjologiczne podstawy prowadzenia gimnastyki zdrowotnej (znaczenie układu kostnego, mięśniowego, nerwowego). Stabilizacji centralna – zasady prowadzenia ćwiczeń. Teoria i metodyka postępowania korekcyjno-kompensacyjnego w wadach postawy ciała. Szkoła pleców, pilates core stability – metodyka zajęć. Profilaktyka zmian bólowych kręgosłupa - ergonomia w miejscu pracy i w czasie wypoczynku. Badanie narządu ruchu i ocena funkcjonalna. Subiektywne i obiektywne metody oceny postawy ciała. Zadania, środki i metody stosowane w odnowie biologicznej - wspomaganie wypoczynku i treningu sportowego.

Laboratorium: Systematyka pozycji i ćwiczeń stosowanych w gimnastyce zdrowotnej. Zabawy i gry korekcyjne. Ćwiczenia propriocepcji, sensomotoryczne z wykorzystaniem powierzchni niestabilnych, kształtujące nawyk prawidłowej postawy. Ćwiczenia przyjmowania prawidłowej pozycji siedzącej, ochrona kręgosłupa w czasie pracy fizycznej i wypoczynku. Szkoła pleców, pilates core stability - metodyka zajęć. Aktywność fizyczna i trening zdrowotny osób w różnym stanie funkcjonalnym i  klinicznym - zasady prowadzenia treningu zdrowotnego, dobór metod i form: bóle kręgosłupa, cukrzyca, nadwaga i otyłość. Uproszczone badanie ortopedyczne, testy funkcjonalne na przykładzie FMS, karty badania postawy ciała.

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny, metoda poglądowa, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.

Laboratorium: pomiar, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, praca projektowa, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: egzamin przeprowadzony w formie testu z progami punktowymi, warunkiem zdania jest zdobycie minimum 60% punktów z możliwych do zdobycia. Student jest dopuszczany do zaliczenia wykładów na podstawie zaliczenia laboratorium.

Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć realizowanych w czasie laboratorium. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę, zadania praktyczne, wykonanie projektu indywidualnego–konspekt treningu zdrowotnego. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0

Literatura podstawowa

1. Nelson A.G. i in. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni. Białystok 2010

2. Owczarek S. Atlas ćwiczeń korekcyjnych. Wyd. WSiP Warszawa 2008.

3. McGill S. Mechanika zdrowych pleców. Uwolnij się od bólu dzięki metodzie McGilla, Łódź 2018.

4. Morgulec-Adamowicz N. (red) Adaptowana aktywność fizyczna: dla fizjoterapeutów. PZWL, Warszawa 2015

5.Starrett K. Cordoza G. Bądź sprawny jak lampart: jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność. Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2016

6. Osiński W. Nadwaga i otyłość. Aktywność fizyczna w profilaktyce i terapii. PZWL 2016.

7. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. http://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/recommendations65yearsold/en/
  2. http://www.ptkardio.pl/Wytyczne_ESC_dotyczace_prewencji_chorob_ukladu_sercowo_naczyniowego_w_praktyce_klinicznej_w_2016_roku-2659
  3. https://cukrzyca.info.pl/zalecenia_kliniczne/zalecenia_kliniczne_dotyczace_postepowania_u_chorych_na_cukrzyce_2017
  4. http://www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowie-matki-i-dziecka/zdrowie-ucznia/aktywnosc-fizyczna-i-sport/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 20-03-2020 17:49)