SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ekonomika przedsiębiorstwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ekonomika przedsiębiorstwa
Kod przedmiotu 14.3-WE-BizElP-EkonPrzed
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Biznes elektroniczny
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Roszkowska-Hołysz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu funkcjonowania i ekonomicznych uwarunkowań różnych form przedsiębiorstwa: przedsiębiorca a przedsiębiorstwo, formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, majątek trwały i obrotowy w przedsiębiorstwie, organizacyjna działalność przedsiębiorstwa. Ukształtowanie umiejętności w rozumieniu i analizowaniu przykładów i praktycznych przypadków tematycznie związanych z zakresem tematycznym przedmiotu. Zarządzanie przedsiębiorstwem.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Mikroekonomia. Podstawy funkcjonowania rynku: popyt i podaż. Teoria zachowań konsumenta. Równowaga rynkowa. Rola cen w gospodarce. Formy, rodzaje i typy przedsiębiorstw. Przedsiębiorca a przedsiębiorczość. Misja i cele firmy. Ruch okrężny w gospodarce.
  2. Podstawy decyzji ekonomicznych producenta: zysk, przychód całkowity, przychód marginalny, koszt całkowity, koszt stały, koszt zmienny, koszt przeciętny, koszt marginalny, koszt alternatywny. Zachowania przedsiębiorstw w zależności od formy rynku: przedsiębiorstwo na rynku konkurencji doskonałej, konkurencji monopolistycznej, oligopolu, monopolu.
  3. Podatki. Raje podatkowe a działalność firm. Maksymalizacja zysku i minimalizacja kosztów w przedsiębiorstwie. Istota gospodarowania.
  4. Podobieństwa i różnice: finanse przedsiębiorstwa, finanse osobiste, finanse publiczne i unijne. Kapitał własny i kapitał obcy. Majątek trwały i obrotowy w przedsiębiorstwie. Zewnętrzne źródła finansowania działalności gospodarczej (środki unijne, kredyt bankowy, leasing, akcje, obligacje).
  5. Spółka na giełdzie papierów wartościowych. Inwestowanie.
  6. Sposoby zabezpieczania się przedsiębiorstwa przed ryzykiem kursu walutowego. Rynek pochodnych instrumentów finansowych.
  7. Otoczenie krajowe i międzynarodowe przedsiębiorstwa.
  8. Zarządzanie przedsiębiorstwem.
  9. Marketing, promocja i wizerunek przedsiębiorstwa.
  10. Przedsiębiorstwo w strefie euro.
  11. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Benchmarking. Innowacje przedsiębiorstwa.
  12. Biznes tradycyjny a biznes elektroniczny: podobieństwa i różnice. Niepewność i ryzyko ekonomiczne przedsiębiorstwa. Tworzenie nowej firmy. Analiza SWOT.
  13. Biznesplan i jego struktura.
  14. Rynek pracownika i pracodawcy.
  15. Wpływ inflacji na działalność gospodarczą.
  16. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a strategia rozwoju firmy.
  17. Outsourcing, franchising, crowdfunding i inne formy jako szansa rozwoju przedsiębiorczości.
  18. Cechy przedsiębiorcy.

 

Metody kształcenia

Wykład - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem videoprojektora, "burza mózgów", "giełda pomysłów"

Ćwiczenia - analiza przypadków, klasyczna metoda problemowa, dyskusja i praca w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładów jest zaliczenie sprawdzianu w formie pisemnej. Ćwiczenia - kolokwium w formie pisemnej oraz przygotowanie i przedstawienie projektu dotyczącego zagadnień omawianych na zajęciach. Ocena końcowa = 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć wykład + 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć ćwiczenia. Ocena końcowa: 50% z wykładu i 50% z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Lichtarski, J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wrocław, AE, 2007.
  2. Osbert-Pociecha, G. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Studium przypadków. Wrocław, AE, 2009.
  3. Piasecki B.: Ekonomika i zarządzanie małą firmą. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.
  4. Sudoł, S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka zarządzania, Toruń, Dom Organizatora, 2006.
  5. Duraj. J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Drucker P.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE, 1992.
  2. Gruszecki T.: Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN, 2002.
  3. Piasecki B.: Przedsiębiorczość i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2002.
  4. Stańda B., Wierzbowska B.: Przedsiębiorczość. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2005.
  5. Sudoł S.: Przedsiębiorstwo: podstawy nauki o przedsiębiorstwie – zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: PWE, 2006.
  6. Wach K.: Jak założyć własną firmę w Polsce. Kraków: Instytut Wspierania Przedsiębiorczości w Krakowie, 2006.
  7. Altkorn J.: Zarządzanie i przedsiębiorczość. Studia polskich przypadków. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.
  8. Bielecki W. T.: Przedsiębiorczość w wirtualnym środowisku. Warszawa: Wydawnictwo UW, 1999.
  9. Gruszecki T.: Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Warszawa: Cedor, 1994.
  10. Kwiatkowski S.: Przedsiębiorczość intelektualna. Warszawa: PWN, 2000.
  11. Lichtarski J. (red): Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław: Wydawnictwo AE, 1997.
  12. Lunden B., Młodzikowska B.: Jednoosobowa firma: jako założyć i samodzielnie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą. Gdańsk: BL Info, 2005.
  13. Obłój K.: Strategia sukcesu firmy. Warszawa: PWE, 1994.
  14. Sobczyk, G. (red.), Ekonomika i organizacja małych i średnich przedsiębiorstw, Warszawa, Difin, 2004.
  15. Stoner J. A. F.: Kierowanie. Warszawa: PWE, 1997.
  16. Targalski J (red).: Postawy przedsiębiorczości. Kraków: Wydawnictwo AE, 1995.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Marcin Mrugalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2020 23:26)