Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu funkcjonowania i ekonomicznych uwarunkowań różnych form przedsiębiorstwa: przedsiębiorca a przedsiębiorstwo, formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, majątek trwały i obrotowy w przedsiębiorstwie, organizacyjna działalność przedsiębiorstwa. Ukształtowanie umiejętności w rozumieniu i analizowaniu przykładów i praktycznych przypadków tematycznie związanych z zakresem tematycznym przedmiotu. Zarządzanie przedsiębiorstwem.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Mikroekonomia. Podstawy funkcjonowania rynku: popyt i podaż. Teoria zachowań konsumenta. Równowaga rynkowa. Rola cen w gospodarce. Formy, rodzaje i typy przedsiębiorstw. Przedsiębiorca a przedsiębiorczość. Misja i cele firmy. Ruch okrężny w gospodarce.
Podstawy decyzji ekonomicznych producenta: zysk, przychód całkowity, przychód marginalny, koszt całkowity, koszt stały, koszt zmienny, koszt przeciętny, koszt marginalny, koszt alternatywny. Zachowania przedsiębiorstw w zależności od formy rynku: przedsiębiorstwo na rynku konkurencji doskonałej, konkurencji monopolistycznej, oligopolu, monopolu.
Podatki. Raje podatkowe a działalność firm. Maksymalizacja zysku i minimalizacja kosztów w przedsiębiorstwie. Istota gospodarowania.
Podobieństwa i różnice: finanse przedsiębiorstwa, finanse osobiste, finanse publiczne i unijne. Kapitał własny i kapitał obcy. Majątek trwały i obrotowy w przedsiębiorstwie. Zewnętrzne źródła finansowania działalności gospodarczej (środki unijne, kredyt bankowy, leasing, akcje, obligacje).
Spółka na giełdzie papierów wartościowych. Inwestowanie.
Sposoby zabezpieczania się przedsiębiorstwa przed ryzykiem kursu walutowego. Rynek pochodnych instrumentów finansowych.
Otoczenie krajowe i międzynarodowe przedsiębiorstwa.
Biznes tradycyjny a biznes elektroniczny: podobieństwa i różnice. Niepewność i ryzyko ekonomiczne przedsiębiorstwa. Tworzenie nowej firmy. Analiza SWOT.
Biznesplan i jego struktura.
Rynek pracownika i pracodawcy.
Wpływ inflacji na działalność gospodarczą.
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a strategia rozwoju firmy.
Outsourcing, franchising, crowdfunding i inne formy jako szansa rozwoju przedsiębiorczości.
Ćwiczenia - analiza przypadków, klasyczna metoda problemowa, dyskusja i praca w grupie.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia wykładów jest zaliczenie sprawdzianu w formie pisemnej. Ćwiczenia - kolokwium w formie pisemnej oraz przygotowanie i przedstawienie projektu dotyczącego zagadnień omawianych na zajęciach. Ocena końcowa = 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć wykład + 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć ćwiczenia. Ocena końcowa: 50% z wykładu i 50% z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Lichtarski, J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wrocław, AE, 2007.
Osbert-Pociecha, G. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Studium przypadków. Wrocław, AE, 2009.
Piasecki B.: Ekonomika i zarządzanie małą firmą. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.
Sudoł, S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka zarządzania, Toruń, Dom Organizatora, 2006.
Duraj. J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca
Drucker P.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE, 1992.
Gruszecki T.: Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN, 2002.
Piasecki B.: Przedsiębiorczość i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2002.
Stańda B., Wierzbowska B.: Przedsiębiorczość. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2005.
Sudoł S.: Przedsiębiorstwo: podstawy nauki o przedsiębiorstwie – zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: PWE, 2006.
Wach K.: Jak założyć własną firmę w Polsce. Kraków: Instytut Wspierania Przedsiębiorczości w Krakowie, 2006.
Altkorn J.: Zarządzanie i przedsiębiorczość. Studia polskich przypadków. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.
Bielecki W. T.: Przedsiębiorczość w wirtualnym środowisku. Warszawa: Wydawnictwo UW, 1999.
Gruszecki T.: Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Warszawa: Cedor, 1994.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.