SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badanie jakości usług hotelarskich - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badanie jakości usług hotelarskich
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-BJUH
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • doc. dr Krzysztof Dzieńdziura
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przyswojenie wiedzy o metodach i technikach badawczych stosowanych w hotelarstwie, dotyczących  oceny jakości usług hotelu, oceny lojalności potencjalnych i stałych gości, pomiaru satysfakcji klienta, skuteczności konkurowania jakością oraz efektywności promocyjnych hotelu.

Wymagania wstępne

Podstawowe wymagania z zakresu podstaw ekonomii, ekonomiki turystyki i rekreacji, wiedza z zakresu podstaw marketingu.

Zakres tematyczny

  • Wprowadzenie do treści dotyczących badania jakości usług hotelarskich.
  • Klasyfikacja metod, technik badawczych na rynku hotelarskim.
  • Metody badań jakości usług hotelarskich.
  • Zasady budowy kwestionariusza do badań jakościowych w hotelarstwie.
  • Techniki pomiaru jakości usług hotelarskich.
  • Metody prezentacji wyników badań.
  • Badania jakościowe Servqual, CSI, CIT oraz TQM.
  • Badanie lojalności i preferencji gości hotelowych.
  • Metody gromadzenia danych o lojalności klienta w hotelarstwie.
  • Ranking satysfakcji klienta hotelowego. Indeks Satysfakcji Klienta.
  • Źródła informacji o jakości usług hotelarskich.
  • Jakość usług a kategoryzacja hoteli.
  • Norma ISO 9001 w przedsiębiorstwach hotelarskich. System HACCP w gastronomii hotelarskiej.
  • Pomiary skuteczności konkurowania przez jakość w hotelarstwie.

Metody kształcenia

  • Wykład – w zależności od omawianego problemu - metody konwencjonalne lub problemowe oraz metoda pokazu,
  • Ćwiczenia -  metoda ćwiczeniowa i metoda pokazu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z wykładu (50%)

Literatura podstawowa

  1. M. Olszewski, Zastosowanie metod oceny jakości w hotelarstwie, w: Turystyka w ujęciu globalnym i lokalnym, pod red. G. Gołembskiego, Akademia Ekonomiczna, Poznań 2004
  2. N. Hill, J. Alexander, Pomiar satysfakcji i lojalności klientów, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003
  3. W. Urban, D. Siemieniako, Lojalność klientów. Modele, motywacja i pomiar, PWN, Warszawa 2008
  4. G. Gołembski, Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 1998
  5. S. Borkowski, E. Wszendybył, Jakość i efektywność usług hotelarskich,  Warszawa 2007.
  6. M. Kachniewska, Zarządzanie jakością usług turystycznych, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. K. Szczepańska, Kompleksowe zarządzanie jakością TQM, Warszawa 1998.
  2. J. Krupa, A. Szmulik, Znaczenie kosztów jakości w procesie zarządzania jakością, Materiały Konferencji Naukowej, AE, Kraków 2002.
  3. M. Szreder, Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa 2004
  4. A. Panasiuk, D. Szostak, Hotelarstwo Usługi- eksploatacja- zarządzanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (ostatnia modyfikacja: 03-04-2020 11:52)