Wyposażenie w wiedzę z zakresu zagadnień dotyczących teoretycznych i metodycznych podstaw rekreacji, przekazanie określonego zasobu umiejętności metodycznych i technicznych niezbędnych do realizacji zajęć rekreacyjnych, a także opanowanie umiejętności tworzenia scenariuszy konkretnych imprez rekreacyjnych, ich przygotowanie i przeprowadzenie z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i zachowaniem przepisów prawnych.
Wymagania wstępne
Znajomość treści programowych z zakresu przedmiotu „Podstawy rekreacji”.
Brak przeciwwskazań zdrowotnych do zajęć ruchowych.
Zaangażowanie i inwencja w trakcie przygotowań i realizacji różnych form rekreacyjnych na zajęciach.
Zakres tematyczny
Wykłady
Znaczenie metodyki i systematyki w nauczaniu gier i zabaw rekreacyjnych.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne do prowadzenia zajęć rekreacyjnych w zależności od grupy odbiorców.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne do prowadzenia zajęć rekreacyjnych w zależności od miejsca zajęć.
Podstawy prawne, zasady bezpieczeństwa i higieny na zajęciach i imprezach rekreacyjnych.
Promocja zajęć i imprez rekreacyjnych.
Rola i zadania instruktora zajęć rekreacyjnych.
Rodzaje rozgrywek, zawodów i turniejów w grach rekreacyjnych.
Sędziowanie, protokołowanie rozgrywek w grach rekreacyjnych.
Ćwiczenia
Rajd rowerowy z elementami jazdy sprawnościowej oraz zabaw i gier na rowerach.
„Dzień biegacza" połączony z zabawami bieżnymi dla dzieci
Rodzinny rekreacyjny rajd samochodowy, połączony z konkursami wymagającymi znajomości budowy, działania
i prowadzenia samochodu.
Osiedlowy festyn rekreacyjno-sportowy.
Festyn rekreacyjno-sportowy dla osób niepełnosprawnych w różnym wieku
Rekreacyjno-sportowa spartakiada w zakładzie pracy zakończona integracyjnym ogniskiem
Rekreacyjno-sportowy turniej ośrodków wczasowych zakończony wspólną zabawą.
„Mikołajki" - zabawy i gry dla dzieci i młodzieży na śniegu i lodzie.
Metody kształcenia
- prezentacja multimedialna
- prelekcja interaktywna
- pokaz i objaśnienie
- metoda zadaniowa
- metoda problemowa
- działania praktyczne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Frekwencja.
Aktywna postawa na zajęciach.
Pozytywna ocena projektu.
Pozytywna ocena z działań praktycznych.
Pozytywna ocena z zaliczenia końcowego.
Literatura podstawowa
Bondarowicz M., Staniszewski T., (2000). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF, Warszawa.
Kiełbasiewicz-Drozdowska I., Siwiński W.(red.),(2001). Teoria i metodyka rekreacji: zagadnienia podstawowe. Poznań.
Siwiński W., Tauber R. D., ( 2004). Rekreacja ruchowa. Zagadnienia teoretyczno-metodyczne. WSHiG, Poznań.
Wolańska T., Lisowska J. (red.), (1997). Sport dla wszystkich: wybrane dyscypliny. PTNKF, Warszawa.
Literatura uzupełniająca
Bondarowicz M. (1998). Zabawy i gry ruchowe w zajęciach sportowych. Resortowe Centrum Metodyczno-Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, Warszawa
Burgiel R. K., (1996). Poradnik animatora i organizatora imprez w sporcie dla wszystkich. TKKF ZG, Warszawa.
Dąbrowski A. (red.), (2003). Uczestnictwo Polaków w rekreacji ruchowej i jego uwarunkowania. Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Warszawa – Płock.
Fąk T., Szołtynis D., (1995). Sport dla wszystkich. Gry rekreacyjne. Zeszyt 1, Warszawa.
Kozdroń E., (1999). Poradnik dla instruktora rekreacji ruchowej z zakresu teorii i metodyki rekreacji. Salezjańska Organizacja Sportowa RP, Warszawa.
Kubińska Z., Bergier B. (2005). Rekreacja ruchowa w teorii i praktyce. PWSZ, Biała Podlaska.
Nałęcka D., Bytniewski M. (red.), (2006). Teoria i praktyka w rekreacji ruchowej. PWSZ, Biała Podlaska.
Pilawska A., Pilawski A., Pietrzyński W., (2003). Zarys teorii i metodyki rekreacji ruchowej. GWSH, Katowice.
Siwiński W., (2002). Adaptacja do zawodu animatora rekreacji i turystyki. AWF, Poznań
Trześniowski R., (1995). Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa.
Uwagi
Zmodyfikowane przez doc. dr Jolanta Adach (ostatnia modyfikacja: 09-04-2020 13:38)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.