SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Strategie rozwoju turystyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Strategie rozwoju turystyki
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-SRT
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Zbigniew Świątkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu metod zarządzania gospodarką turystyczną.

Zapoznanie się z podstawowymi opracowaniami strategicznymi: krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, odnoszącymi się do turystyki.

Poznanie usytuowania turystyki w planowaniu przestrzennym.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw turystyki i geografii turystycznej

Zakres tematyczny

1. Podstawowe pojęcia związane ze strategią, rozwojem i regionem.

2. Etapy konstruowania strategii rozwoju turystyki. Identyfikacja kluczowych problemów rozwojowych.                                                                                                         

3. Analiza SWOT. Wizja rozwoju i strategiczne cele rozwoju turystyki.

4. Organizacja procesu wdrażania strategii i monitoring jej realizacji.

5. Strategia rozwoju turystyki na szczeblu krajowym i regionalnym.

6. Zrównoważony rozwój jako podstawa rozwoju turystyki w regionie.

7. Instrumenty i wskaźniki do diagnozowania i programowania gospodarki turystycznej. 

8. Turystyka w miejscowym planowaniu przestrzennym.

9. Strategia rozwoju turystyki w Polsce i woj. lubuskim.

10. Lokalne strategie rozwoju turystyki.

 

 

Metody kształcenia

Na wykładach wykorzystywana jest metoda konwencjonalna i problemowa.

Na ćwiczeniach wykorzystywana jest metoda case study i metoda pokazu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z kolokwium obejmującego treści wykładu (50%).

Literatura podstawowa

B. Meyer, D. Milewski,  Strategie rozwoju turystyki w regionie. Wyd. PWN, Warszawa 2009.

G. Gorzelak,  B. Jałowiecki, Metodologiczne podstawy strategii rozwoju regionu na przykładzie województwa lubuskiego. Studia Regionalne i Lokalne Nr 3(3)/2000.

T. Kudłacz, Programowanie rozwoju regionalnego. Strategia rozwoju województwa lubuskiego z horyzontem czasowym do 2020 roku.

Strategia rozwoju turystyki na poziomie lokalnym. Przykład powiatu gryfińskiego,  pod red. Z. Głąbiński, D. Szostak, T. Zalewski, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2016.

Literatura uzupełniająca

Program Rozwoju Lubuskiej Turystyki do 2020 roku, Cz. I audytowo - analityczna, Zielona Góra 2014.                                                                                                         Program Rozwoju Lubuskiej Turystyki do 2020 roku, Cz. II programowa, Zielona Góra 2014.
Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020, Aktualizacja dokumentu z 2008 roku, Przyjęta przez Radę POT w dniu 5.12.2011, Koncepcja i redakcja: Bartłomiej Walas                                                                                                                                                                                                                                      A. Rochmińska, A. Stasiak, Strategie rozwoju turystyki, "Turystyka i Hotelarstwo" 2004 nr 6.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 05-04-2020 15:40)