Rozumienie motywacji ludzkich zachowań. Znajomość zasad postrzegania społecznego. Wykształcenie umiejętności analizy procesu grupowego. Określenie atrakcyjności interpersonalnej. Świadome kształtowanie relacji z ludźmi. Nabycie wiedzy o postawach i możliwości ich zmian. Rozumienie sensu pojęcia umysł społeczny. Radzenie sobie ze stresem.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu funkcjonowania jednostki w społeczeństwie (socjologia).
Zakres tematyczny
WYKŁADY
Wprowadzenie do psychologii społecznej.
Rozumienie siebie i świata społecznego: dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny; w jaki sposób myślimy o świecie społecznym (schematy i ich oddziaływanie, heurystyki wydawania sądów).
Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi.
Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie.
Konformizm: wpływanie na zachowanie (informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, posłuszeństwo autorytetowi).
Postawy i zmiany postaw – wpływanie na myśli i uczucia. Kiedy na podstawie postaw można przewidywać zachowania.
Procesy grupowe (grupy niespołeczne, grupy społeczne, interakcje w grupie: współpraca i konflikt).
ĆWICZENIA
Atrakcyjność interpersonalna: od pierwszego wrażenia do związków uczuciowych (teorie atrakcyjności interpersonalnej, rodzaje związków uczuciowych, przyczyny miłości).
Zachowanie prospołeczne: dlaczego ludzie pomagają innym?
Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi?
Uprzedzenia: powszechne zjawisko społeczne, rola stereotypów wywoływaniu uprzedzeń.
Psychologia społeczna a biznes: zachowania konsumenckie, dobór pracowników, przywództwo i kierowanie.
Umysł społeczny: rola procesów poznawczych i motywacyjnych w autoprezentacji.
Metody kształcenia
Wykład
Ćwiczenia konwersatoryjne
Praca w grupach i prezentacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium, ocena zaangażowania w ćwiczeniach konwersatoryjnych, ocena udziału w efektach pracy grupowej.
Literatura podstawowa
Zimbardo P. G., Psychologia i życie, Warszawa 2002.
Myers D. G., Psychologia społeczna, Poznań 2003.
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997.
Literatura uzupełniająca
Moskovici S. (red.), Psychologia społeczna. W relacji ja – inni, Warszawa 1998.
Hamer H., Psychologia społeczna. Teoria i praktyka, Warszawa 2005.
Stephan W. G., Stephan C. W., Wywieranie wpływu przez grupę. Psychologia relacji, Gdańsk 1999.
Forgas J. P., Williams K> D., Wheeler L. (red.), Umysł społeczny. Poznawcze I motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych, Gdańsk 2005.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 05-04-2020 15:36)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.