SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia społeczna
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-PS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Adam Dąbek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozumienie motywacji ludzkich zachowań. Znajomość zasad postrzegania społecznego. Wykształcenie umiejętności analizy procesu grupowego. Określenie atrakcyjności interpersonalnej. Świadome kształtowanie relacji z ludźmi. Nabycie wiedzy o postawach i możliwości ich zmian. Rozumienie sensu pojęcia umysł społeczny. Radzenie sobie ze stresem.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu funkcjonowania jednostki w społeczeństwie (socjologia).

Zakres tematyczny

WYKŁADY

  1. Wprowadzenie do psychologii społecznej.
  2. Rozumienie siebie i świata społecznego: dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny; w jaki sposób myślimy o świecie społecznym (schematy i ich oddziaływanie, heurystyki wydawania sądów).
  3. Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi.
  4. Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie.
  5. Konformizm: wpływanie na zachowanie (informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, posłuszeństwo autorytetowi).
  6. Postawy i zmiany postaw – wpływanie na myśli i uczucia. Kiedy na podstawie postaw można przewidywać zachowania.
  7. Procesy grupowe (grupy niespołeczne, grupy społeczne, interakcje w grupie: współpraca i konflikt).

 

ĆWICZENIA

  1. Atrakcyjność interpersonalna: od pierwszego wrażenia do związków uczuciowych (teorie atrakcyjności interpersonalnej, rodzaje związków uczuciowych, przyczyny miłości).
  2. Zachowanie prospołeczne: dlaczego ludzie pomagają innym?
  3. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi?
  4. Uprzedzenia: powszechne zjawisko społeczne, rola stereotypów wywoływaniu uprzedzeń.
  5. Psychologia społeczna a biznes: zachowania konsumenckie, dobór pracowników, przywództwo i kierowanie.
  6. Umysł społeczny: rola procesów poznawczych i motywacyjnych w autoprezentacji.

Metody kształcenia

  • Wykład
  • Ćwiczenia konwersatoryjne
  • Praca w grupach i prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium, ocena zaangażowania w ćwiczeniach konwersatoryjnych, ocena udziału w efektach pracy grupowej.

Literatura podstawowa

  1. Zimbardo P. G., Psychologia i życie, Warszawa 2002.
  2. Myers D. G., Psychologia społeczna, Poznań 2003.
  3. Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997.

Literatura uzupełniająca

  1. Moskovici S. (red.), Psychologia społeczna. W relacji ja – inni, Warszawa 1998.
  2. Hamer H., Psychologia społeczna. Teoria i praktyka, Warszawa 2005.
  3. Stephan W. G., Stephan C. W., Wywieranie wpływu  przez grupę. Psychologia relacji, Gdańsk 1999.
  4. Forgas J. P., Williams K> D., Wheeler L. (red.), Umysł społeczny. Poznawcze I motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych, Gdańsk 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 05-04-2020 15:36)