SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Obsługa ruchu turystycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Obsługa ruchu turystycznego
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-ORT
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Warsztaty 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z obsługą ruchu turystycznego

- Zapoznanie ze specyfiką pracy biura podróży

- Zapoznanie z głównymi zjawiskami zachodzącymi w branży turystycznej

- Zapoznanie z podstawowymi dokumentami i wzorami umów

- Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu etyki zawodu i kultury pracy.

- Zapoznanie z zasadami tworzenia programów i kalkulowania imprez turystycznych

- Zaznajomienie z przepisami prawa dot. świadczenia usług turystycznych

- Zapoznanie z zasadami współpracy biur podroży z obiektami noclegowymi i innymi podmiotami świadczącymi usługi turystyczne

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw marketingu, podstawy geografii turystycznej (w szczególności regionów turystycznych świata), znajomość podstawowych pojęć występujących w turystyce

Zakres tematyczny

- Czynniki i kierunki rozwoju ruchu turystycznego.

- Prawne aspekty obsługi ruchu turystycznego. Ustawa o Usługach Turystycznych, jej znaczenie dla podmiotów turystycznych.

- Rodzaje i formy obsługi ruchu turystycznego na poszczególnych etapach podróży.

- Organizacja, struktura, zakres działalności biur podróży. Internetowe biura podróży.

- Główni organizatorzy turystyki w Polsce i w Europie.

- Rozmiary turystyki na świecie - regiony turystyczne świata.

- Rodzaje dokumentów w obsłudze ruchu turystycznego. Umowy w turystyce.

- Ubezpieczenia w turystyce.

- Rynek lotniczy. Przewoźnicy, przewozy, lotniska. Obsługa podróżnicza w biurze podróży.

- Znaczenie transportu w realizacji imprezy turystycznej.

- Podział obiektów hotelowych i ich kategoryzacja. Obsługa turystów w obiektach bazy noclegowej i żywieniowej.

- Baza noclegowa w Polsce i Europie. Międzynarodowe systemy hotelowe.

- Przepisy paszportowe, celne, wizowe, dewizowe.

- Praca z grupą turystyczną. Pilotaż i przewodnictwo.

- Karty płatnicze, formy płatności w turystyce.

- Specyfika potrzeb klientów w usługach turystycznych.

- Kultura jakości i etyka zawodowa. Kultura jakości a trwałość więzi z klientem. Budowanie lojalności.

- Trendy w turystyce – perspektywy i zagrożenia dla turystyki w Polsce i na świecie.

- Tworzenie produktu turystycznego. Imprezy turystyczne i ich rodzaje.  

- Organizacja i realizacja imprez turystycznych. Kalkulacja i rozliczanie imprez.

Metody kształcenia

- prezentacje studentów

- praca z katalogami biur podróży

- praca z dokumentami obowiązującymi w Obsłudze Ruchu Turystycznego

- analiza Ustawy o usługach turystycznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

- ocena zadań wykonywanych przez studenta w toku zajęć,

Literatura podstawowa

1. Byszewska M., Łopacinski K. Rynek biur podróży 2009, Instytut Turystyki, Eurosystem, Warszawa 2010, całość

2. Gaworecki W., Turystyka, PWE, Warszawa 2007, str. 105-149

3. Kompendium wiedzy o turystyce, praca zbiorowa pod red. Gołembski G., PWN, Warszawa 2009, str. 245–293.

4. Obsługa ruchu turystycznego, praca zbiorowa pod red. Kruczek Z., Wydawnictwo Proksenia, Kraków 2009, str. 25–66, 143–176, 219-228, 295-347

5. Obsługa Ruchu Turystycznego, praca zbiorowa pod red. Meyer B, PWN 2006

Literatura uzupełniająca

1. Alejziak W., Marciniec T., Międzynarodowe organizacje turystyczne, Wydawnictwo Albis, Kraków 2003, str. 193-199

2. Cybula P., Umowa o imprezę turystyczną, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2005

3. Gospodarka turystyczna, pod red. Panasiuk A., PWN, Warszawa 2008, str. 133-164

4. Gołembski G., Vademecum pilota grup turystycznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2007, str. 11-36

5. Kachniewska M., Jak odnieść sukces w turystyce. Kultura jakości, Eurosystem, Warszawa 2005, str. 70 - 78

6. Konieczna-Domańska A., Biura podróży na rynku turystycznym, PWN, Warszawa 2008, str. 55-72

7. Metodyka i technika obsługi ruchu turystycznego, pod red. Bosiacki S., Śniadek J., AWF w Poznaniu, Poznań 2004, s. 24-56

8. Różycki P., Zarys wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Proksenia, Kraków 2009, str. 81-92

9. Turystyka, pod red. Kurek Wł., PWN, Warszawa 2008, , str. 13-101

10. Zawistowska H., Nowe zasady świadczenia usług turystycznych, WSE, Warszawa 2005, str. 25-55

11. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, Dziennik Ustaw nr 133, poz. 884 (z póz. zmianami)

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 05-04-2020 15:33)