SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fakultet 3 |
Kod przedmiotu | 04.4-WZS-TiRP-F3 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Warsztaty | 20 | 1,33 | 12 | 0,8 | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot wprowadza słuchacza w charakter zagadnień związanych z funkcjonowaniem turystyki na obszarach transgranicznych oraz występujących w związku z tym uwarunkowań. Celem jest omówienie problematyki turystyki transgranicznej, jej różnorodnych form i znaczenia w rozwoju regionów transgranicznych.
Bez wymagań wstępnych
Pojęcie transgraniczności i turystyki transgranicznej.
Znaczenie turystyki dla rozwoju regionów przygranicznych.
Bariery rozwoju turystyki transgranicznej.
Podstawy prawne turystyki transgranicznej.
Uwarunkowania rozwoju turystyki transgranicznej w kontekście dokumentów.
Rola administracji samorządowej we wspieraniu turystyki transgranicznej.
Rola Euroregionów w kontekście rozwoju turystyki na obszarach transgranicznych.
Dziedzictwo kulturowe i zasoby przyrodnicze pogranicza polsko-niemieckiego.
Możliwości tworzenia transgranicznego produktu turystycznego.
Transgraniczne działania marketingowe.
Koncepcja transgranicznej turystyki rowerowej.
Turystyka wodna na pograniczu – analiza sytuacji i możliwości rozwoju.
Turystyka miejska. Turystyka kulturalna. Agroturystyka na pograniczu polsko-niemieckim.
Turystyka zdrowotno-relaksujaca (wellnes).
Student uczestniczy w warsztatach typu informacyjnego – z wykorzystaniem technik multimedialnych oraz typu problemowego o charakterze interakcyjnym. Na zajęcia przygotowuje i przedstawia prezentację dotyczącą wybranego zagadnienia odnoszącego się do aspektu turystyki transgranicznej. Zajęcia mają często formę dyskusji problemowej, sprawdzającej poziom wiedzy. Ponadto student czyta i analizuje samodzielnie wskazaną literaturę przedmiotu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena posiadanego zakresu wiedzy dokonywana jest na podstawie testu sprawdzającego poziom wiedzy w zakresie tematyki zajęć. Ponadto oceniana jest przygotowana przez studenta prezentacja.
S. Ciok, Pogranicze polsko-niemieckie. Problemy współpracy transgranicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.
A.Gardzińska, Transgraniczny produkt turystyczny, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego,Szczecin 2016.
M. Więckowski, Turystyka na obszarach przygranicznych Polski, Wydawnictwo IGiPZ PAN, Warszawa 2010.
Praktyczny podręcznik współpracy transgranicznej. Prepared by: Association of European Border Regions (AEBR), European Commission, Gronau 2000.
Z. Świątkowski, Stymulatory i bariery rozwoju transgranicznej przestrzeni turystycznej (przykład pogranicza lubusko-brandenburskiego, [w:] Przestrzeń turystyczna - czynniki, różnorodność, zmiany, (red. nauk) Małgorzata Durydiwka, Katarzyna Duda-Gromada, Wydawnictwo-Poligrafia, Warszawa 2011.
Z. Świątkowski, Ocena szans kreacji transgranicznego produktu turystycznego Dolne Łużyce, "Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku" Rok 2017 nr 3.
Zmodyfikowane przez doc. dr Jolanta Adach (ostatnia modyfikacja: 09-04-2020 13:23)