Zapoznanie się z przebiegiem i uwarunkowaniami realizacji kariery zawodowej z zagrożeniami bezrobocia i sposobami jego przeciwdziałania. Poznanie dokumentów zawodoznawczych oraz sposobów ich wykorzystania w regulacji swojej pozycji zawodowej. Poznanie cech środowiska pracy oraz optymalnych sposobów funkcjonowania zawodowego. Poznanie zasad etycznych pracy zawodowej w zawodach zorientowanych na ludzi oraz zagrożeń ze strony patologii społecznej.
Wymagania wstępne
Ogólna wiedza społeczno – gospodarcza w zakresie szkoły średniej
Zakres tematyczny
WYKŁADY
Praca zawodowa i jej przemiany. Kultura pracy i jej uwarunkowania.
Zawodoznawstwo. Społeczny podział pracy. Rozwój zawodowy i kariera zawodowa.
Relacje klient – doradca w działalności turystycznej.
Zakład pracy jako system. Nowe formy zatrudnienia. Flexicurity
Patologia społeczna i patologia pracy. Przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym.
Kształcenie ustawiczne w wymiarze europejskim.
Bezrobocie i jego konsekwencje osobowe i społeczne.
Ergonomia i zasady bhp. Organizacja własnego stanowiska pracy oraz pracy firmy turystycznej.
Prakseologia w odniesieniu do zawodów zorientowanych na ludzi w przestrzeni turystycznej.
Etyka pracy i zawodu. Kodeksy etyczne w zawodach zorientowanych na ludzi.
ĆWICZENIA
Podstawowe dokumenty zawodoznawcze (klasyfikacja zawodów i specjalności, charakterystyka zawodowa, taryfikator kwalifikacyjny
Projektowanie kariery zawodowej (wychowanie do pracy i zawodu, etapy kariery zawodowej, tworzenie charakterystyki zawodowej)
Pośrednictwo pracy i doradztwo zawodowe
Organizacja środowiska pracy (cechy zakładu pracy, systemowe ujęcie zakładu pracy, formalna organizacja zakładu pracy, zespoły pracownicze, formy organizacji pracy w firmie)
Sytuacje zawodowe i ich złożoność (style kierowania, twórczość zawodowa, konflikty w pracy)
Odpowiedzialność pracownika za skutki swoich działań zawodowych (kwalifikacje zawodowe pracownika, zakres obowiązków zawodowych pracowników, nagroda i kara jako ocena zawodowa pracownika)
WARSZTATY
Tworzenie charakterystyki zawodowej wybranych zawodów turystycznych.
Inicjacja zawodowa i zmiana miejsca pracy - najczęstsze formy rekrutowania pracowników.
Prezentowanie siebie przy ubieganiu się o pracę – przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej.
Tworzenie dokumentów aplikacyjnych.
Rozmowa kwalifikacyjna – przebieg.
Pierwszy dzień w pracy.
Organizowanie kontaktów zawodowych.
Globalny Kodeks Etyki w Turystyce).
Metody kształcenia
Wykład
Ćwiczenia
Warsztaty
Dyskusja
Prezentacja treści z zastosowaniem środków audio – wizualnych (prezentacja multiledialna)
Działania własne studentów w formie opracowań teoretycznych i praktycznych
Wykonanie projektu
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną
Literatura podstawowa
Wołk Z., Zawodooznawstwo, Warszawa 2013
Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Radom 2009
Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe dla służb zatrudnienia, Zielona Góra 2009
Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006
Wróblewska M., Ergonomia, Warszawa 2006
Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003
Bittner B., Stępień J., Wprowadzenie do etyki zawodowej, Poznań 2000
Świerzyński R., Rozmowa kwalifikacyjna. Jak wybrać najlepszych kandydatów?, Gdańsk 2000
Nowacki T., Zawodoznawstwo, Radom 1997
Przecławski K., Etyczne podstawy turystyki, Kraków 1997
Bańka A., Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy, Poznań 1995
Parzęcki R., Symela K., Zawadzki B., Orientacja i poradnictwo zawodowe, Radom 1995
Pietkiewicz E., Dobre obyczaje w turystyce, Warszawa 1988
Idczak D., Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy, Gdańsk 1999
Rączkowski B., BHP w praktyce, Gdańsk 2004
Cabała P., Wprowadzenie do prakseologii. Przegląd zasad skutecznego działania, Kraków 2007
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.