SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etyka zawodu i kultura pracy w turystyce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etyka zawodu i kultura pracy w turystyce
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-EZiKPwT
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • doc. dr Krzysztof Dzieńdziura
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie się z przebiegiem i uwarunkowaniami realizacji kariery zawodowej z zagrożeniami bezrobocia i sposobami jego przeciwdziałania. Poznanie dokumentów zawodoznawczych oraz sposobów ich wykorzystania w regulacji swojej pozycji zawodowej. Poznanie cech środowiska pracy oraz optymalnych sposobów funkcjonowania zawodowego. Poznanie zasad etycznych pracy zawodowej w zawodach zorientowanych na ludzi oraz zagrożeń ze strony patologii społecznej.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza społeczno – gospodarcza w zakresie szkoły średniej

Zakres tematyczny

WYKŁADY

  • Praca zawodowa i jej przemiany. Kultura pracy i jej uwarunkowania.
  • Zawodoznawstwo. Społeczny podział pracy. Rozwój zawodowy i kariera zawodowa.
  • Relacje klient – doradca w działalności turystycznej.
  • Zakład pracy jako system. Nowe formy zatrudnienia. Flexicurity
  • Patologia społeczna i patologia pracy. Przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym.
  • Kształcenie ustawiczne w wymiarze europejskim.
  • Bezrobocie i jego konsekwencje osobowe i społeczne.
  • Ergonomia i zasady bhp. Organizacja własnego stanowiska pracy oraz pracy firmy turystycznej.
  • Prakseologia w odniesieniu do zawodów zorientowanych na ludzi w przestrzeni turystycznej.
  • Etyka pracy i zawodu. Kodeksy etyczne w zawodach zorientowanych na ludzi.

     

    ĆWICZENIA

  • Podstawowe dokumenty zawodoznawcze (klasyfikacja zawodów i specjalności, charakterystyka zawodowa, taryfikator kwalifikacyjny
  • Projektowanie kariery zawodowej (wychowanie do pracy i zawodu, etapy kariery zawodowej, tworzenie charakterystyki zawodowej)
  • Pośrednictwo pracy i doradztwo zawodowe
  • Organizacja środowiska pracy (cechy zakładu pracy, systemowe ujęcie zakładu pracy, formalna organizacja zakładu pracy, zespoły pracownicze, formy organizacji pracy w firmie)
  • Sytuacje zawodowe i ich złożoność (style kierowania, twórczość zawodowa, konflikty w pracy)
  • Odpowiedzialność pracownika za skutki swoich działań zawodowych (kwalifikacje zawodowe pracownika, zakres obowiązków zawodowych pracowników, nagroda i kara jako ocena zawodowa pracownika)

 

WARSZTATY

  • Tworzenie charakterystyki zawodowej wybranych zawodów turystycznych.
  • Inicjacja zawodowa i zmiana miejsca pracy - najczęstsze formy rekrutowania pracowników.
  • Prezentowanie siebie przy ubieganiu się o pracę – przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej.
  • Tworzenie dokumentów aplikacyjnych.
  • Rozmowa kwalifikacyjna – przebieg.
  • Pierwszy dzień w pracy.
  • Organizowanie kontaktów zawodowych.
  • Globalny Kodeks Etyki w Turystyce).

Metody kształcenia

  • Wykład
  • Ćwiczenia
  • Warsztaty
  • Dyskusja
  • Prezentacja treści  z zastosowaniem środków audio – wizualnych (prezentacja multiledialna)
  • Działania własne studentów w formie opracowań teoretycznych i praktycznych
  • Wykonanie projektu

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Zaliczenie z oceną

Literatura podstawowa

  • Wołk Z., Zawodooznawstwo, Warszawa 2013
  • Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Radom 2009
  • Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe dla służb zatrudnienia, Zielona Góra 2009
  • Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006
  • Wróblewska M., Ergonomia, Warszawa 2006
  • Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003
  • Bittner B., Stępień J., Wprowadzenie do etyki zawodowej, Poznań 2000
  • Świerzyński R., Rozmowa kwalifikacyjna. Jak wybrać najlepszych kandydatów?, Gdańsk 2000
  • Nowacki T., Zawodoznawstwo, Radom 1997
  • Przecławski K., Etyczne podstawy turystyki, Kraków 1997
  • Bańka A., Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy, Poznań 1995
  • Parzęcki R., Symela K., Zawadzki B., Orientacja i poradnictwo zawodowe, Radom 1995
  • Pietkiewicz E., Dobre obyczaje w turystyce, Warszawa 1988
  • Idczak D., Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy, Gdańsk 1999
  • Rączkowski B., BHP w praktyce, Gdańsk 2004
  • Cabała P., Wprowadzenie do prakseologii. Przegląd zasad skutecznego działania, Kraków 2007
  • Tyrała P., Kierowanie, organizowanie, zarządzanie. Zarys prakseologii, Toruń 2003
  • Koradecka D. (red. nauk.), Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Ergonomia – Pojęcia podstawowe, Warszawa 2000

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (ostatnia modyfikacja: 03-04-2020 11:43)