SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy rekreacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy rekreacji
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-PodR
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • doc. dr Jolanta Adach
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Wyposażenie w wiedzę z zakresu rekreacji, kształtowania aktywnej postawy pro-rekreacyjnej, samodzielne planowanie, programowanie i realizacja różnych form rekreacji, niezależnie od odbiorców i miejsc realizacji oraz ocena efektów swojego działania.

Wymagania wstępne

Aktywna postawa na zajęciach, brak przeciwwskazań do zajęć ruchowych, pomysłowość i inwencja w trakcie przygotowań i realizacji różnych form rekreacji.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia (15h)

Zarys dziejów rekreacji.
Klasyfikacja i analiza form rekreacji.
Czynniki i bariery rozwoju rekreacji.
Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych.
Praca zawodowa a rekreacja.
Rola rekreacji fizycznej w promocji zdrowia i profilaktyce chorób cywilizacyjnych.
Organizacja rekreacji w Polsce i wybranych krajach.
Nowe kierunki w „Sporcie dla wszystkich” w Polsce i na świecie.

Laboratoria (30h)

Kajakarstwo turystyczne i rowery wodne - rola  aktywności rekreacyjnej na wodzie w rozwoju i życiu człowieka. Zasady bezpieczeństwa, elementy techniczne kajakarstwa. Wycieczki terenowe – kajakami i rowerami wodnymi (5h).

Pływanie rekreacyjne - rola aktywności rekreacyjnej w wodzie  w rozwoju i życiu człowieka. Zasady pływania na wodach otwartych, doskonalenie techniki pływania stylem dowolnym. Pływanie w ubraniu i rozbieranie się w wodzie (3h).

Rezydentura i integracja - wybrane elementy warsztatu pracy rezydenta - praktyczne przykłady wybranych form promocji usług turystycznych, sposoby pozyskiwania informacji dot. bazy hotelowej, gastronomicznej i rekreacyjnej ośrodka turystycznego oraz oferty turystycznej regionu. Możliwości organizacji czasu na imprezie integracyjnej, praktyczne przykłady zabaw integracyjnych. Możliwości wykorzystania elementów środowiska naturalnego w przeprowadzaniu gier integracyjnych, przygotowanie i przeprowadzenie nocnych gier integracyjnych (4h).

Wędrówka terenowa piesza - zasady poruszania się w grupie zorganizowanej po drogach publicznych i leśnych, oznaczenia tras i szlaków. Nordic walking – elementy techniczne, wędrówka szlakiem (3h).

Zajęcia plenerowe - rola aktywności rekreacyjnej na powietrzu  w rozwoju i życiu człowieka. Wybrane gry plenerowe - technika gry, ćwiczenia przygotowawcze, przepisy i sędziowanie, wytyczanie boiska, organizacja zawodów (4h).

Gry i zabawy terenowe - organizacja i  prowadzenie wybranych przykładów (4h).

Dzień sportu na placówce wypoczynku letniego - zasady organizacji, opracowanie
i omówienie prób sprawnościowych, organizacja i udział w zawodach, umiejętność sędziowania (4h).

Gry kartograficzne w terenie - wybrane wiadomości z zakresu kartografii, orientacja w terenie z wykorzystaniem mapy, opanowanie umiejętności posługiwania się kompasem. Przykładowa gra kartograficzna z elementami biegu na orientację (3h).

Metody kształcenia

Prelekcja interaktywna.

Prezentacja multimedialna.

Pokaz i objaśnienie.

Działania praktyczne.

Warsztaty zajęciowe.

Zajęcia terenowe.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Frekwencja.
  • Aktywna postawa na zajęciach.
  • Pozytywna ocena z projektu i działań praktycznych.
  • Pozytywna ocena z  egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Dąbrowski A. (red.), (2006). Zarys teorii rekreacji ruchowej. AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, AWF, Warszawa.
  2. Kiełbasiewicz - Drozdowska I., Siwiński W. (red), (2001). Teoria i metodyka rekreacji: zagadnienia podstawowe. AWF, Poznań.
  3. Napierała M., Muszkieta R, (2011). Wstęp do teorii rekreacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz .
  4. Pilawska A., Pilawski A., Pietrzyński W. (2003). Zarys teorii i metodyki rekreacji ruchowej. GWSH, Katowice.
  5. Siwiński W., Tauber R. D. (2004). Rekreacja ruchowa. Zagadnienia teoretyczno-metodyczne. WSHiG, Poznań.
  6. Siwiński W., Tauber R. D., E. Mucha-Szajek E. (2008). Współczesne tendencje w rekreacji i turystyce. Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii, Poznań.
  7. Toczek – Werner S. (red.), (2008). Podstawy rekreacji i turystyki. AWF, Wrocław.
  8. Trześniowski R. (1995). Zabawy i gry ruchowe. Wyd. Szkolne i Pedagog., Warszawa.

Literatura uzupełniająca

  1. Dąbrowski A. (red.), (2003). Uczestnictwo Polaków w rekreacji ruchowej i jego uwarunkowania. Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Warszawa – Płock.
  2. Fąk T., Szołtynis D. (1995). Sport dla wszystkich. Gry rekreacyjne. Zeszyt 1, Warszawa.
  3. Kubińska Z., Bergier B. (2005). Rekreacja ruchowa w teorii i praktyce. PWSZ, Biała Podlaska.
  4. Łobożewicz T. (red) (1996). Sportowe wakacje – poradnik dla organizatora wypoczynku wakacyjnego dzieci i młodzieży. Centralny Ośrodek Sportu. Resortowe Centrum Metodyczno – Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, Warszawa.
  5. Nałęcka D. (1998). Sport dla każdego. Humanistyczne podstawy rekreacji ruchowej. Warszawa.
  6. Nałęcka D., Bytniewski M. (red.), (2006). Teoria i praktyka w rekreacji ruchowej. PWSZ, Biała Podlaska.
  7. Parnicka U. (red.), (2003). Rekreacja w rodzinie, TKKF, Warszawa.
  8. Salita J. i wsp. (1998). Rekreacja na wakacjach. Poradnik dla wychowawców kolonijnych, rodziców i organizatorów wypoczynku letniego dzieci w wieku 7 – 12 lat. Interspar, Warszawa.
  9. Siwiński W. (2002). Adaptacja do zawodu animatora rekreacji i turystyki. AWF, Poznań.
  10. Wolańska T., Lisowska J. (red.), (1997). Sport dla wszystkich: wybrane dyscypliny. PTNKF, Warszawa.
  11. Żukowska Z. (red.), (2000). Ja – zdrowie – ruch: poradnik  dla młodzieży, rodziców i nauczycieli. PTNKF, Warszawa.

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr Jolanta Adach (ostatnia modyfikacja: 09-04-2020 13:35)