SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rekreacja ruchowa |
Kod przedmiotu | 04.4-WZS-TiRP-Rru |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Egzamin |
- wykazanie walorów rekreacyjnych i wychowawczych różnych form rekreacji
- poznanie zasobu ćwiczeń oraz przepisów gier z uwzględnieniem wyznaczników rekreacji
- pozyskanie podstawowych umiejętności niezbędnych do organizacji i prowadzenia zajęć z wybranych form
rekreacji ruchowej z osobami i grupami społecznymi w różnym wieku.
Brak przeciwwskazań do zajęć ruchowych.
Aktywna postawa na zajęciach.
Pomysłowość i inwencja w trakcie przygotowań i realizacji wybranych form rekreacji.
Zasady i umiejętność prawidłowego doboru poszczególnych elementów torów przeszkód - przykłady:
- wersja strumieniowa
- wersja zespołowa.
Gry i zabawy na wesoło.
Gry i zabawy z wykorzystaniem przyborów nietypowych: gazety, papier toaletowy, koce, ręczniki, butelki i talerze plastikowe, opony, szyszki, kartony, gąbki do mycia itp.
Gry drużynowe i ich odmiany: w dwa ognie, w cztery ognie.
Unihokej: przepisy gry, sędziowanie, ćwiczenia, zabawy i gry wprowadzające i doskonalące technikę i taktykę gry.
Gimnastyka podstawowa dla różnych grup wiekowych.
Gimnastyka krzesełkowa.
Fitness – omówienie i demonstracja wybranych form takich jak np.: aerobik, callanetics, joga, step i in.
Korfball jako przykład gry drużynowej koedukacyjnej – przepisy gry, sędziowanie.
Kręgle, bowling – podobieństwo i różnice, regulaminy gier, podstawowe umiejętności techniczno-taktyczne.
Tenis stołowy: ćwiczenia i gry doskonalące elementy techniczno-taktyczne gry, przepisy gry, sędziowanie.
Palant, kwadrant – podobieństwo i różnice, opanowanie zasad gry i umiejętności techniczno-taktycznych oraz sędziowania.
Golf, mini golf, krykiet – zasady gry, opanowanie podstawowych umiejętności techniczno-taktycznych.
Gra w gumę i jej odmiany, gra w kapsle i inne – jako przykłady gier podwórkowych.
Siatkonoga (piłka nożna przez siatkę) – opanowanie podstawowych umiejętności techniczno- taktycznych, przepisów gry, sędziowania.
Tenis - opanowanie podstawowych umiejętności techniczno- taktycznych, przepisów gry, sędziowania.
Kometka - opanowanie podstawowych umiejętności techniczno- taktycznych, przepisów gry, sędziowania.
Boccia - opanowanie podstawowych umiejętności techniczno- taktycznych, przepisów gry, sędziowania.
Ringo - opanowanie podstawowych umiejętności techniczno- taktycznych, przepisów gry, sędziowania.
- pokaz i objaśnienie
- metoda praktycznego działania, w tym kierowanego
- metoda zadaniowa
- metoda problemowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Bondarowicz M. Staniszewski T., (2003). Wielka księga zabaw i gier ruchowych. Część I - Wiosenno-letnie ciepłe dni. Część II – Jesienno-zimowe chłodne dni. Wyd.BK,
Wrocław.
2. Cendrowski Z., (1998). Wakacje na sportowo: propozycje ćwiczeń, zawodów i innych pożytecznych zajęć ruchowych przydatnych dla organizatorów obozów, kolonii i
innych form aktywnego wypoczynku. Szkolny Związek Sportowy, Agencja Promo-Lider, Warszawa.
3. Cichalewska A., Kolarczyk E., Arlet A. (2004). Aerobik. AWF, Kraków.
4. Fraser T., (2004). Łatwa joga. Wyd. BIS, Warszawa.
5. Grodzka-Kubiak E., (2002). Aerobik czy fitness. Wyd.DDK Edition, Poznań
6. Karkosz K., (2004). Gimnastyka – systematyka, technika i metodyka wybranych ćwiczeń. AWF, Katowice.
7. Królak A., (1999). Tenis dla dzieci, nauczycieli i rodziców. WSiP, Warszawa.
8. Nawara H., (2002). Badminton. AWF, Wrocław.
9. Raisin L., (2004). Stretching dla każdego. Wyd. WiŻ, Warszawa.
10. Strugarek J., (2009). Plenerowe i halowe gry rekreacyjne. Wyd. Naukowe UAM, Poznań.
11. Szot Z., (2002). Aerobik, teoria i technika wykonania. AWF, Gdańsk.
12. Trześniowski R., (1995). Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa.
Zmodyfikowane przez doc. dr Jolanta Adach (ostatnia modyfikacja: 09-04-2020 13:37)