SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rozwój zawodowy człowieka |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-P-60_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi uwarunkowaniami rozwoju zawodowego oraz kształtowanie umiejętności planowania rozwoju zawodowego własnego i innych (na różnych etapach kariery zawodowej).
Brak wymagań
Wykłady: Profesjologia jako nauka o rozwoju zawodowym człowieka – ogólne i szczegółowe teorie rozwoju zawodowego. Charakterystyczne cechy profesjologii – współpraca z innymi naukami. Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania rozwoju zawodowego. Proces rozwoju zawodowego. Szczegółowa charakterystyka poszczególnych okresów rozwoju zawodowego człowieka. Możliwości rozwoju zawodowego osób z niepełnosprawnościami. Wyniki rozwoju zawodowego i ich charakterystyka.
Ćwiczenia: Proces wspomagania rozwoju zawodowego człowieka. Instytucje wspierające na poszczególnych etapach rozwoju zawodowego (edukacyjne i pozaedukacyjne). Analiza rynku edukacyjnego oraz rynku pracy (ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji pracowników służby BHP). Rozwój zawodowy a kariera zawodowa pracowników służb BHP. Możliwości rozwoju zawodowego osób dorosłych w wybranych grupach zawodowych.
Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.
Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - projekt (praca pisemna, prezentacja), wystąpienie, aktywność na zajęciach
Wykład - kolokwium (min. 51% na zaliczenie)
Ocena końcowa - średnia ocen z ćwiczeń i wykładu z jednakową wagą (wykład - 50%, ćwiczenia - 50%)
Czarnecki K.M., Profesjologia - nauka o profesjonalnym rozwoju człowieka, Wyd. II, Sosnowiec 2016.
Czarnecki K.M., Profesjologia - nauka o zawodowym rozwoju człowieka, Sosnowiec 2010.
Korcz I., Pietrulewicz B., Kariera zawodowa, Zielona Góra 2003.
Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Warszawa 2007.
Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.
Plewka Cz., Człowiek w całożyciowym rozwoju zawodowym, Koszalin 2016.
Plewka Cz., Kierowanie własnym rozwojem zawodowym. Studium teoretyczne i egzemplikacje praktyczne, Koszalin 2016.
Podoska-Filipowicz, Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008.
Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2000.
Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Radom 2009.
Czarnecki K., Pietrulewicz B., Kowolik P. (red.), Nowy leksykon profesjologiczny, Sosnowiec 2017.
Czarnecki K.M, Podstawy psychologii pracy dla studentów wyższych szkół zawodowych, Kraków 2001.
Gerlach R. (red.), Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych. Wyzwania-szanse-zagrożenia, Bydgoszcz 2007.
Nowacki T., Leksykon pedagogiki pracy, Radom 2004.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Poradnictwo zawodowe 4.0. Innowacyjne praktyki na rzecz nowych umiejętności, "Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego", 2018 nr 60.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej - Departament Rynku Pracy, "Zeszyty Metodyczne Pośrednika Pracy".
"Edukacja Dorosłych" – półrocznik.
"Problemy profesjologii" - półrocznik
Zmodyfikowane przez dr Aneta Klementowska (ostatnia modyfikacja: 01-05-2020 12:45)