Uzyskanie przez studenta podstaw teoretycznych z zakresu łączliwości leksykalnej i semantycznej współczesnego języka rosyjskiego.
Zdobycie takich umiejętności praktycznych, jak przyswojenie zasad i prawidłowości łączliwości leksykalno-semantycznej oraz analizy materiału leksykalnego w konfrontacji z językiem polskim.
Łączliwość leksykalna jako wartość syntagmatyczna.
Rodzaje łączliwości leksykalnej:
łączliwość sprzeczna z punktu widzenia logiczno-gramatycznego i leksykalno-semantycznego;
łączliwość okazjonalna;
predyspozycja – prawdopodobieństwo występowania – redundancja – informatywność;
tzw. „wąska łączliwość” leksykalna a frazeologia;
łączliwość szeroka (swobodna);
konteksty stałe i utarte.
Metody kształcenia
Objaśnienie i wyjaśnienie zagadnień teoretycznych przez nauczyciela. Ćwiczenia mające na celu utrwalenie materiału teoretycznego poprzez pracę indywidualną studentów oraz pracę w grupach. Omówienie pracy studentów na zajęciach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie na podstawie wyników kontroli bieżącej i pozytywnej oceny prac kontrolnych.
Literatura podstawowa
Богданова Л. И., Стилистика русского языка и культура речи: Лексикология для речевых действий. Учебное пособие, Москва 2011.
Кузнецова Э. В., Лексикология русского языка, Свердловск 1982.
Учебный словарь сочетаемости слов русского языка, под ред. П. Н. Денисова и В. В. Морковкина, Москва 1978.
Literatura uzupełniająca
Степанова Г. В., Шрамм А. Н., Введение в семасиологию. Учебное пособие, Калининград 1980.
Komincz L., Zagadnienia syntagmatyki leksykalnej i semantycznej (Na materiale języka angielskiego i rosyjskiego), Opole 1981.
Markowski A., Łączliwość wyrazów, jej typy i kwestie normatywne z nią związane // tegoż Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2006.
Zulska G., Łączliwość rzeczowników o zleksykalizowanej liczbie mnogiej w rosyjsko-polskim aspekcie konfrontatywnym, Opole 1986.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Kamila Borkowska (ostatnia modyfikacja: 15-07-2020 11:28)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.