SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy planowania przestrzennego |
Kod przedmiotu | 02.5-WB-BZŚP-PodstPP-S17 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biomonitoring i zarządzanie środowiskiem |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki planowania przestrzennego, w systemie prawnym obowiązującym w Polsce, determinujący zrównoważone sposoby ochrony przyrody i środowiska w otoczeniu człowieka. Poprzez poszczególne działania (inwentaryzacja urbanistyczna, inwentaryzacja zdjęciowa, analizy, syntezy uwarunkowań, wstępne koncepcje projektów, analizy wskaźników urbanistycznych) studenci zapoznają się z różnorodnymi uwarunkowaniami planowania, formami ochrony przyrody i środowiska wraz z możliwością jej poszerzenia, uczą się je analizować i wyznaczać kierunki ochrony i rozwoju za pomocą ustaleń dokumentu planistycznego, w zależności od jego skali. Wykonując koncepcję zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, z uwzględnieniem ewentualnych zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, studenci nabywają umiejętność odczytywania przeznaczenia terenu zgodnie z zapisami dokumentu planistycznego oraz interpretowania dokumentów planistycznych, określających sposób zagospodarowania przestrzeni dla obszaru o dużym stopniu złożoności funkcjonalno-przestrzennej. Głównym celem dydaktycznym jest: wyrobienie praktycznych umiejętności w zakresie odczytywania i interpretowania zapisów opracowań planistycznych, próba wprowadzenia do ustaleń planu zapisów wpływających na ustalenia wskaźników urbanistycznych, w taki sposób aby miały one wpływ na przyrodnicze i środowiskowe aspekty przestrzeni. Wpływ na kształtowanie środowiska przestrzennego zgodnie z potrzebami użytkowników, wymogami cywilizacyjnymi, możliwościami technicznymi a także zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego środowiska.
brak
1. Inwentaryzacja.
2. Metody badania stanu i zmian przestrzennego zagospodarowania z uwzględnieniem aspektów przyrodniczych i ochrony środowiska. Analizy i synteza uwarunkowań.
3. Kryteria oceny przestrzennego zagospodarowania. Wskaźniki i parametry umożliwiające monitorowanie zmian w zagospodarowaniu przestrzeni.
4. Rysunek planistyczny.
5. Zasady określania sposobu użytkowania terenu oraz jego zabudowy i zagospodarowania (w tym ochrona i sposoby kształtowania terenów zieleni).
6. Technika graficznego i tekstowego zapisu ustaleń planistycznych.
metody podające - wykład
metody poszukujące - dyskusja
metody kierowania samodzielną pracą studenta - projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WYKŁAD:
egzamin pisemny;
zasady oceny wyników: wg punktacji przypisanej do każdego pytania;
oceny: procent z maksymalnej liczby punktów:
dostateczna - 55-60%; dostateczny plus - 61-70%; dobry - 71-80%; dobry plus - 81-90%; bardzo dobry - 91-100%
ĆWICZENIA:
1. Zaliczenie klauzur, jako wstępnych ćwiczeń, przygotowujących do realizacji poszczególnych etapów prac nad koncepcją projektu planu.
2. Zaliczenie oddań pośrednich.
3. Oddanie końcowej wersji koncepcji planu zaliczane na podstawie prezentacji pracy.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Anna Bazan-Krzywoszańska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2020 17:05)