SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty pedagogiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty pedagogiczne
Kod przedmiotu 05.0-WB-Biol2P-WarPP-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zadaniem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i wykształcenie umiejętności pracy z grupami dzieci w wieku szkolnym: prowadzenia warsztatów, kierowania grupą, inicjowania i podtrzymywania pozytywnych relacji wewnątrzgrupowych, konstruktywnej komunikacji, organizowania pracy w grupie, opanowanie technik pracy z grupą dzieci.

Przedmiot ma pomóc studentom w wykształceniu praktycznych umiejętności pracy w grupie, planowania pracy i wdrażania tego planu w warsztatach prowadzonych z dziećmi w różnym wieku.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości na temat procesów zachodzących w małych grupach społecznych omawianych na zajęciach z tego przedmiotu w poprzednim semestrze.

Zakres tematyczny

Skuteczne sposoby komunikacji w grupie. Umiejętność sterowania komunikatami niewerbalnymi i werbalnymi. Uwrażliwienie na odczytywanie komunikatów płynących z grupy zarówno w zachowaniu (mimika, postawa ciała, używanie przestrzeni, kontakt wzrokowy etc.) jak i przekazach słownych (umiejętność odczytywania ukrytych przekazów w komunikatach werbalnych).

Opanowanie umiejętności formułowania komunikatów wywołujących zamierzone efekty psychologiczne. Omówienie najważniejszych barier w skutecznej komunikacji. Zdolność wzbudzania motywacji i kierowania procesami motywacyjnymi do realizowania planu pracy na warsztatach.

Trening odczytywania relacji zachodzących w grupie w oparciu o materiały filmowe (analiza filmów nagranych w trakcie zajęć i ewentualnie w pracy z dziećmi na warsztatach treningowych).

Metody kształcenia

Uczestniczenie w warsztacie podczas zajęć laboratoryjnych i ewentualna analiza nagranego materiału filmowego. Trening umiejętności komunikacji na poziomie werbalnym i niewerbalnym w trakcie kierowania grupą oraz w kontakcie indywidualnym. Dyskusja, omówienie przypadków.

Student przeprowadza przygotowany przez siebie warsztat podczas zajęć i otrzymuje informacje zwrotne od innych uczestników i osoby prowadzącej (jeśli wyraża zgodę, zajęcia są filmowane i następnie analizowane). 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach; przygotowanie projektu pracy z grupą.

Ocena z zajęć wynika z:

1. Obecności na zajęciach (każda nieusprawiedliwiona nieobecność obniża ocenę o jedne punkt)

2. Przygotowanie i przeprowadzenie podczas zajęć krótkiego warsztatu oraz omówienie jego zalet po jego przeprowadzeniu. Rzetelne przygotowanie tego warsztatu jest warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z zajęć.

Literatura podstawowa

Doliński D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".

Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Walter G.S., Cookie W.S. (2000). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca

Argyle M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rice W., Yaconelli M. (1994). 400 gier i zabaw. Kraków: Wydawnictwo Misja Pokoleń.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Renata Grochowalska (ostatnia modyfikacja: 23-05-2020 12:25)