SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zajęcia terenowe w nauczaniu biologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zajęcia terenowe w nauczaniu biologii
Kod przedmiotu 05.1-WB-Biol2P-ZTBiol-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Roland
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zrozumienie roli zajęć terenowych w nauczaniu biologii
  2. Planowanie i organizacja zajęć terenowych
  3. Doskonalenie umiejętności planowania dydaktycznego

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw dydaktyki biologii

Zakres tematyczny

  1. Rys historyczny
  2. Zajęcia terenowe a holistyczne podejście do procesu kształcenia
  3. Rodzaje zajęć terenowych
  4. Znaczenie zajęć terenowych w nauczaniu biologii,
  5. Planowanie i organizacja zajęć terenowych.

Metody kształcenia

metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie i przedstawienie konspektu zajęć terenowych.

Literatura podstawowa

Arends R. 1998. Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa.

Bernacka D. 2001. Od słów do kształcenia: przegląd współczesnych metod kształcenia. Żak, Warszawa.

Fenstermacher G.D., Solis J.F. 2000. Style nauczania. WSiP, Warszawa.

Gołębniak B.D. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, Warszawa.

Joyce B., Calhoun E., Hopkins D. 1999. Przykłady modeli uczenia się i nauczania. WSiP, Warszawa.

Krzywańska J. 1999. Dydaktyka ochrony środowiska. [W:] Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. R. Olaczek, A.U. Warcholińska (red.). Wydawnictwo UŁ, Łódź: 7-43.

Niemierko B. 1999. Pomiar wyników kształcenia. WSiP, Warszawa.

Stawiński W. 2000. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Warszawa, PWN.

Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Inne: podręczniki, poradniki metodyczne, 

Podstawa programowa kształcenia ogólnego

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Roland (ostatnia modyfikacja: 07-05-2020 13:22)