SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zespoły napędowe samolotów |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-ML-P-56_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie z klasyfikacją, budową, zasadami działania i rolą zespołów napędowych w wytwarzaniu siły ciągu niezbędnej do lotu statków powietrznych: samolotów i śmigłowców.
Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: zasad i sposobów doboru zespołu napędowego do napędu określonego statku powietrznego oraz sposobach zabudowy zespołów napędowych na statkach powietrznych.
Mechanika ogólna – wiedza w zakresie znajomości kinematyki i dynamiki układów materialnych, szczególnie w ruchu obrotowym.
Termodynamika - wiedza w zakresie przemian gazowych i silnikowych obiegów termodynamicznych. Mechanika płynów - znajomość kinematyki i dynamiki przepływu płynów
Lp. | Treści programowe - WYKŁAD | l. godz. st. Stac. |
l. godz. st. Niestac. |
|||
W1 | Historia oraz kierunki rozwoju napędów lotniczych. Wymagania stawiane silnikom lotniczym. Cechy atmosfery otaczającej statek powietrzny w trakcie lotu. Atmosfera wzorcowa | 2 | 0 | |||
W2 | Lot napędzanego statku powietrznego. Rola napędu. Wytwarzanie siły ciągu. Ogólna charakterystyka napędów. Zespoły napędowe samolotów i śmigłowców. Klasyfikacja napędów i obszary ich zastosowania | 2 | 0 | |||
W3 | Elektroniczne sterowanie silnikiem. Systemy sterowania silnika i odmierzania paliwa, elektroniczny system sterowania silnikiem FADEC, układ systemów i komponenty. | 2 | 0 | |||
W4 | Monitorowanie silnika i operacje; Procedury startu i wznoszenia; interpretacja mocy wyjściowej silnika i parametrów; przegląd silnika i komponentów, kryteria, tolerancje i dane określone przez producenta silnika | 2 | 0 | |||
W5 | Śmigłowe przekładnie redukcyjne, pomocnicze skrzynie przekładniowe. | 2 | 0 | |||
W6 | Smary, oleje i paliwa. Właściwości, specyfikacje, dodatki, środki ostrożności. | 1 | 0 | |||
W7 | Zabudowa silnika: zapory ogniowe, osłony i panele akustyczne, łoża silnika, zawieszenie antywibracyjne, przewodów, rur, zasilaczy, łączników, wiązek kabli, linek sterowych, drążków sterujących, punktów podnoszenia. | 2 | 0 | |||
W8 | Przechowywanie i konserwacja silnika i akcesoriów; rozkonserwowywania silnika. | 2 | 0 | |||
Suma: | 15 | 0 |
Lp. | Treści programowe - LABORATORIUM | l. godz. st. Stacj. |
l. godz. st. Niestac. |
|||
L1 | Analiza budowy i działania śmigłowych przekładni redukcyjnych | 2 | 0 | |||
L2 | Analiza budowy i działania śmigłowych pomocniczych skrzyń przekładniowych | 2 | 0 | |||
L3 | Sporządzanie charkterystyki prędkościowej silnika tłokowego | 2 | 0 | |||
L4 | Sporządzanie charkterystyki regulacyjnej silnika tłokowego | 2 | 0 | |||
L5 | Zabudowa silnika: zapory ogniowe, osłony i panele akustyczne, łaża silnika, - analiza konstrukcji | 2 | 0 | |||
L6 | Zabudowa silnika: zawieszenie antywibracyjne przewodów, rur, zasilaczy, łączników, wiązek kabli, linek sterowych, drążków sterujących, punktów podnoszeenia. | 2 | 0 | |||
L7 | Badanie właściwości olejów silnikowych | 2 | 0 | |||
L8 | Badanie właściwości paliw silnikowych | 2 | 0 | |||
L9 | Badanie siłu ciągu napędu śmigłowego | 2 | 0 | |||
L10 | Silnikowe systemy wskazań. Sprawdzanie wybranych układów pomiarowych | 2 | 0 | |||
L11 | Budowa systemów odmierzania paliwa | 2 | 0 | |||
L12 | Napędy śmigłowe z silnikami tłokowymi. Podstawy działania śmigła lotniczego. Charakterystyka współpracy silnika ze śmigłem. | 2 | 0 | |||
L13 | Konstrukcje i obciążenia łóż silnikowych w samolotach. Materiały stosowane na podzespoły łóż silnikowych. Osłony silników i kolektory wylotu spalin | 2 | 0 | |||
L14 | Zajęcia | 2 | 0 | |||
L15 | Zaliczenie przedmiotu | 2 | 0 | |||
Suma: | 30 | 0 |
Wykład konwencjonalny z prezentacją, wykład konwersatoryjny, laboratoria
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu.
Laboratorium
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zrealizowanych zadań laboratoryjnych a ocenę końcową oblicza się na podstawie średniej arytmetycznej wszystkich uzyskanych ocen (w tym także ocen niedostatecznych)
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form, przy czym student przed przystąpieniem do egzaminu musi uzyskać pozytywną ocenę z wykładu i zajęć laboratoryjnych. Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne formy zajęć.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Władysław Papacz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-05-2021 08:35)