SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i metodyka gimnastyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i metodyka gimnastyki
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-TMG
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartłomiej Hes
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji gimnastyki w szkole podstawowej w klasach IV-VIII. Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiadomości i umiejętności niezbędne do właściwego stosowania ćwiczeń gimnastycznych jako ważnego środka w kształtowaniu fizycznej i psychicznej sfery osobowości dzieci i młodzieży. Nabycie umiejętności: przygotowania, organizacji i prowadzenia zajęć lekcyjnych na poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej – tok lekcji gimnastyki, posługiwanie się właściwą przedmiotowi terminologią, znajomością systematyki ćwiczeń gimnastycznych. Nabycie wiedzy dotyczącej metodyki nauczania elementów i ćwiczeń gimnastycznych, sposobu ich asekuracji i samoasekuracji.

Wymagania wstępne

Student posiada umiejętności ruchowe ukierunkowane na formy gimnastyczne i akrobatyczne oraz prezentuje poziom sprawności motorycznej umożliwiający wykonywanie ćwiczeń na specjalistycznych przyrządach gimnastycznych i akrobatycznych. Zaliczony semestr I

Zakres tematyczny

Wyposażenie studentów w wiedzę w obszarach: teorii, metodyki i organizacji zadań związanych z prowadzeniem zajęć z zakresu różnych sportów gimnastycznych w tym szczególnie: gimnastyki sportowej, gimnastyki akrobatycznej. Przygotowanie do pracy z dziećmi o różnym poziomie sprawności oraz w różnych warunkach z wykorzystaniem dostępnych środków gimnastycznych. Przedstawienie użytkowych, funkcjonalnych, estetycznych i zdrowotnych walorów sportów gimnastycznych.

Metody kształcenia

pokaz, praca w grupach, praca indywidualna, pogadanka, obserwacja, opis, objaśnienie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium- uczestnictwo w zajęciach, sprawdzian i ocena wykonania układów ćwiczeń na poszczególnych przyrządach gimnastycznych i akrobatycznych, ocena poprawności wykonania ćwiczeń z zakresu techniki, obszerności ruchu, kompozycji, estetyki i trudności. Ocena poprawności używanej terminologii dotyczącą opisu techniki i metodyki nauczania ćwiczeń gimnastycznych podczas wypowiedzi. Ocena umiejętność prawidłowego i bezpiecznego przygotowania stanowiska ćwiczeń. Uzyskanie oceny pozytywnej (powyżej 50% maksymalnej liczby punktów) z kolokwium z wiedzy z zakresu kierunków i rodzajów gimnastyk, systematyki i ćwiczeń gimnastycznych i podziału materiału ćwiczebnego.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1.  Eider J. (2004) Gimnastyka sportowa w programie studiów wychowania fizycznego. Uniwersytet Szczeciński, Wydaw. Naukowe US, Szczecin.
  2. Krystian Karkosz K. (2006) Gimnastyka: systematyka technika i metodyka wybranych ćwiczeń. Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach,  Katowice
  3. Nowak M., Piekarski M., Kuriańska-Wołoszyn J.(2016) Gimnastyka: ćwiczenia na przyrządach. Zamiejscowy Wydział Kultury Fizycznej w Gorzowie Wlkp. Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej, Gorzów Wlkp.
  4. Nowak M. Piekarski M., Kuriańska-Wołoszyn J. (2009) Gimnastyka: zarys historii, terminologia i systematyka. Zamiejscowy Wydział Kultury Fizycznej w Gorzowie Wlkp. Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej, Polski Związek Akrobatyki Sportowej, Gorzów Wlkp.
  5. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. ​​​Seredyński A. (2008) Akrobatyka sportowa : charakterystyka dyscypliny, zbiór przepisów, zasad sędziowania, podział ćwiczeń akrobatycznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów
  2. Żołnierowicz K., Plichta M. (2001) Gimnastyka sportowa dziewcząt. Centralny Ośrodek Sportu, Warszawa

Uwagi

Prowadzący zajęcia zapewnia studentom możliwość dodatkowych konsultacji warsztatowych na przyrządach raz w tygodniu w dniu i godzinie podanej na początku semestru.


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 11:24)