SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Piłka siatkowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Piłka siatkowa
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-PS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Tomasz Paluch
  • dr Tomasz Grzybowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do uzyskania stopnia instruktora sportu w piłce siatkowej, a w szczególności do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę siatkową oraz ich realizacji w klubach sportowych i rekreacyjnych, ośrodkach wypoczynku, na obozach sportowych i koloniach, prowadzenia zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego (podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli).

Wymagania wstępne

Zaliczony II semestr specjalizacji instruktorskiej z piłki siatkowej

Zakres tematyczny

Wykład: Ocena techniki za pomocą sprawdzianów z wykorzystaniem arkusza obiektywnej obserwacji zawodów. Wykrywanie i korygowanie błędów na podstawie zebranych informacji oraz przy użyciu rejestratorów obrazu. Urządzenia i sprzęt pomocniczy w nauczaniu i doskonaleniu gry. System szkolenia dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie. Klasy sportowe i SMS. Struktura i etapy szkolenia w piłce siatkowej dziecięco-młodzieżowej. Kryteria naboru i selekcji dzieci i młodzieży. Rola i zadania trenera w procesie szkolenia. Pedagogiczne i psychologiczne aspekty gry w piłkę siatkową. Prowadzenie i analiza dokumentacji szkoleniowej. Relacje z rodzicami, sponsorami, władzami oświatowymi i samorządowymi oraz pomiędzy klubami i szkołami. Przygotowanie teoretyczne i intelektualne zawodników.

Laboratorium: Przykładowe jednostki treningowe na poszczególnych etapach szkolenia w zakresie kształtowania sprawności fizycznej i umiejętności technicznych. Efektywne wykorzystanie ćwiczeń stosowanych w treningu. Kontrola trenerska. Podstawowe sprawdziany techniki w siatkówce. Podstawowe próby sprawności fizycznej w siatkówce. Praktyczne wykorzystanie arkusza obserwacji gry w treningu i w meczu. Samodzielne prowadzenie zajęć treningowych w oparciu o przygotowane konspekty. Analiza skuteczności gry na podstawie arkusza obserwacji i rejestracji zawodów. Organizacja zawodów sportowych

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, zajęcia praktyczne, konsultacje, obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia w grupach

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami – test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, samodzielne przeprowadzenie zajęć piłki siatkowej, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę siatkową. Ocenie podlegają: 

  • opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) - 40%
  • wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) - 30%.
  • test sprawności specjalnej – 30%

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (40%) i laboratorium (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.

Przedmiot kończy się egzaminem przeprowadzonym w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia z laboratorium.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Kasza W., Krzyżanowski Z.: Piłka siatkowa dla najmłodszych – zeszyt metodyczno-szkoleniowy dla klas 4-6.Warszawa 2011
  2. Kowalski L.: Taktyka ataku i bloku w siatkówce. RCMSKFiS, Warszawa 1993
  3. Pittera C.: Minisiatkówka. Podstawy naukowe i metodologia wdrażania. Młodzieżowa Akademia Siatkówki, Warszawa 2012
  4. Rawiak E., Kowalski L., Kowalski B.: Szkolenie młodych siatkarzy. Amerykański program edukacji sportowej rekomendowany przez Amerykańską Federację Piłki Siatkowej. Młodzieżowa Akademia Siatkówki, Warszawa 2012
  5. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Grządziel G., Szade D.: Piłka siatkowa. Technika, taktyka i elementy minisiatkówki. Katowice 2009
  2. Kasza W., Zdebska H.: Piłka siatkowa - obrona pola w ujęciu taktycznym. Warszawa 2007
  3. Martens R.: Jak być skutecznym trenerem. Warszawa 2010
  4. Program Szkolenia Siatkarza. Warszawa 2011. Biblioteka Polskiej Siatkówki APS
  5. Superlak E.: Dyspozycje osobnicze a umiejętności działania w grze zespołowej na przykładzie gry w piłkę siatkową. Wrocław 2008
  6. Trzaskoma Z., Trzaskoma Ł.: System Powerball. Kompleksowy trening siłowy w piłce siatkowej. Warszawa 2000
  7. Zaporożanow W., Sozański H.: Dobór i kwalifikacja do sportu. Warszawa 1997

 

Uwagi

Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie, uznanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, „Programu kształcenia instruktorów sportu z piłki siatkowej” opracowanego przez Akademię Polskiej Siatkówki Polskiego Związku Piłki Siatkowej.


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 20:33)