SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Piłka ręczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Piłka ręczna
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-PR
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Władysław Leśniak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do uzyskania stopnia instruktora sportu w piłce ręcznej, a w szczególności do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę ręczną oraz ich realizacji w klubach sportowych i rekreacyjnych, ośrodkach wypoczynku, na obozach sportowych i koloniach, prowadzenia zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego (podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli).

Wymagania wstępne

Zaliczony II semestr specjalizacji instruktorskiej z piłki ręcznej.

 

Zakres tematyczny

Wykład: Technika gry w piłkę ręczną. Ocena techniki za pomocą sprawdzianów z wykorzystaniem arkusza obiektywnej obserwacji zawodów. Wykrywanie i korygowanie błędów na podstawie zebranych informacji oraz przy użyciu rejestratorów obrazu. Urządzenia i sprzęt pomocniczy w nauczaniu i doskonaleniu gry. Piłka ręczna dzieci i młodzieży. System szkolenia dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie. Klasy sportowe i SMS. Struktura i etapy szkolenia w piłce ręcznej dziecięco-młodzieżowej. Kryteria naboru i selekcji dzieci i młodzieży. Rola i zadania instruktora w procesie szkolenia. Pedagogiczne i psychologiczne aspekty gry w piłkę ręczną. Formalno – prawne aspekty pracy instruktora. Prowadzenie i analiza dokumentacji szkoleniowej. Relacje z rodzicami, sponsorami, władzami oświatowymi i samorządowymi oraz pomiędzy klubami i szkołami. Przygotowanie teoretyczne i intelektualne zawodników.

Laboratorium: Jednostka treningowa. Przykładowe jednostki treningowe na poszczególnych etapach szkolenia w zakresie kształtowania sprawności fizycznej i umiejętności technicznych. Efektywne wykorzystanie ćwiczeń stosowanych w treningu. Kontrola trenerska. Podstawowe sprawdziany techniki w piłce ręcznej. Podstawowe próby sprawności fizycznej w piłce ręcznej. Praktyczne wykorzystanie arkusza obserwacji gry w treningu i w meczu. Samodzielne prowadzenie zajęć treningowych w oparciu o przygotowane konspekty. Analiza skuteczności gry na podstawie arkusza obserwacji i rejestracji zawodów. 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, zajęcia praktyczne, konsultacje, obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia w grupach.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę ręczną, udział w obserwacji zajęć piłki ręcznej, przeprowadzenie analizy statystycznej meczu w piłkę ręczną, sędziowanie meczu w piłkę ręczną. Ocenie podlegają: test sprawności specjalnej – 30%, opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 30%, sędziowanie meczu lub samodzielne prowadzenie zajęć z piłki ręcznej – 30%, wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (50%) i konserwatoriów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i konserwatorium.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Biernacki L., Nowiński W, Kubrycht J.: Pierwsze kroki w piłce ręcznej. AWFiS Gdańsk 2012
  2. Czerwiński J.: Piłka ręczna. Wybrane elementy teorii i treningu. AWFiS Gdańsk 2014
  3. Dencikowska A.: Piłka ręczna. Wydawnictwo UR Rzeszów 2012
  4. Paterka S.: Piłka ręczna. Technika. AWF im. E. Piaseckiego Poznań 1997
  5. Paterka S.: Piłka ręczna. Taktyka. AWF im. E. Piaseckiego Poznań 1998
  6. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Biernacki L., Kubrycht J., Nowiński W. Pierwsze kroki w piłce ręcznej. Przewodnik metodyczny. AWFiS Gdańsk 2013
  2. Czerwiński J.: Charakterystyka gry w piłkę ręczną. AWFiS Gdańsk 1996
  3. Dulawa M.: Piłka ręczna. Historia, zasady, trening. Bielsko Biała 2011
  4. Jastrzębski Z.: Kontrola treningu w piłce ręcznej. AWFiS Gdańsk 2004
  5. Olejnik M., Paterka S.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki ręcznej. AWF im. E. Piaseckiego Poznań 1997
  6. Spieszny M., Tabor R., Walczak L.: Piłka ręczna. Technika, metodyka, podstawy taktyki. Kraków 2011

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 20:33)