SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Piłka ręczna |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-PR |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studenta do uzyskania stopnia instruktora sportu w piłce ręcznej, a w szczególności do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę ręczną oraz ich realizacji w klubach sportowych i rekreacyjnych, ośrodkach wypoczynku, na obozach sportowych i koloniach, prowadzenia zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego (podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli).
Zaliczony II semestr specjalizacji instruktorskiej z piłki ręcznej.
Wykład: Technika gry w piłkę ręczną. Ocena techniki za pomocą sprawdzianów z wykorzystaniem arkusza obiektywnej obserwacji zawodów. Wykrywanie i korygowanie błędów na podstawie zebranych informacji oraz przy użyciu rejestratorów obrazu. Urządzenia i sprzęt pomocniczy w nauczaniu i doskonaleniu gry. Piłka ręczna dzieci i młodzieży. System szkolenia dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie. Klasy sportowe i SMS. Struktura i etapy szkolenia w piłce ręcznej dziecięco-młodzieżowej. Kryteria naboru i selekcji dzieci i młodzieży. Rola i zadania instruktora w procesie szkolenia. Pedagogiczne i psychologiczne aspekty gry w piłkę ręczną. Formalno – prawne aspekty pracy instruktora. Prowadzenie i analiza dokumentacji szkoleniowej. Relacje z rodzicami, sponsorami, władzami oświatowymi i samorządowymi oraz pomiędzy klubami i szkołami. Przygotowanie teoretyczne i intelektualne zawodników.
Laboratorium: Jednostka treningowa. Przykładowe jednostki treningowe na poszczególnych etapach szkolenia w zakresie kształtowania sprawności fizycznej i umiejętności technicznych. Efektywne wykorzystanie ćwiczeń stosowanych w treningu. Kontrola trenerska. Podstawowe sprawdziany techniki w piłce ręcznej. Podstawowe próby sprawności fizycznej w piłce ręcznej. Praktyczne wykorzystanie arkusza obserwacji gry w treningu i w meczu. Samodzielne prowadzenie zajęć treningowych w oparciu o przygotowane konspekty. Analiza skuteczności gry na podstawie arkusza obserwacji i rejestracji zawodów.
Wykład konwencjonalny, zajęcia praktyczne, konsultacje, obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę ręczną, udział w obserwacji zajęć piłki ręcznej, przeprowadzenie analizy statystycznej meczu w piłkę ręczną, sędziowanie meczu w piłkę ręczną. Ocenie podlegają: test sprawności specjalnej – 30%, opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 30%, sędziowanie meczu lub samodzielne prowadzenie zajęć z piłki ręcznej – 30%, wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (50%) i konserwatoriów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i konserwatorium.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 20:33)