SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przygotowanie motoryczne człowieka |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-SP-PMCz |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studentów do pracy dydaktycznej, organizacyjnej i wychowawczej w zakresie przygotowania motorycznego w sporcie. Zapoznanie studentów z treningiem
siły mięśniowej oraz wykorzystanie jego walorów w treningu zdrowotnym. Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy oraz umiejętności praktycznych z zakresu poprawy osiągnięć motorycznych zawodnika oraz nawiązaniem współpracy z innymi podmiotami zajmującymi się szkoleniem sportowym, na różnych poziomach zaawansowania sportowego.
Ogólna wiedza z biomechaniki i fizjologii człowieka
1) Trening funkcjonalny:
Receptory propriocepcji. Trening propriocepcji we wszystkich jej aspektach. Trening nerwowomięśniowy.
Wybór odpowiedniego sprzętu w treningu funkcjonalnym. Prezentacja ćwiczeń z
wykorzystaniem współczesnego sprzętu. Progresja ćwiczeń. Koncepcja powstania, zasady i cele
treningu funkcjonalnego. Trening funkcjonalny, jako elementy profilaktyki urazów w sporcie.
Zasady planowania treningu funkcjonalnego w oparciu o wynik z testu FMS. Siedem części
prawidłowego treningu funkcjonalnego: przygotowanie do ruchu, ćwiczenia zapobiegające urazom
(PREHAB), kształtowanie stabilności centralnej (ćwiczenia obręczy barkowej, biodrowej i tułowia –
tzw. core stability), elastyczność (plajometryka i gibkość), siła (moc), zwiększanie wytrzymałości
systemu sercowo-naczyniowego, regeneracja.
2) Nowoczesne metody i środki treningu:
nowoczesne systemu treningu, nowoczesne metody treningu , nowoczesny sprzęt treningowy i jego zastosowanie, wykorzystanie nowoczesnego sprzętu treningowego w różnych metodach treningu, metodyka nauczania ćwiczeń na nowoczesnym sprzęcie treningowym.
3) Identyfikacja potencjału zawodnika
Identyfikacja potencjału siłowego, identyfikacja potencjału szybkościowego, znaczenie składu ciała dla możliwości wysiłkowych w sporcie oraz metody pomiaru, najpopularniejsze testy stosowane do oceny wydolności fizycznej i stanu wytrenowania zawodnika, diagnostyka wydolności anaerobowej,interpretacja wyników i zalecenia treningowe, diagnostyka stanu wytrenowania na różnych poziomach zaawansowania zawodnika, wytrenowalność zdolności motorycznych i ich zakres adaptacji, rozpoznanie i weryfikacja talentów sportowych.
4) Kształtowanie siły i mocy zawodnika
cele motoryczne i cele sylwetkowe, metoda maksymalnych obciążeń, metoda ekscentryczna, metoda kulturystyczna, metoda mocy, metoda plajometryczna, rodzaje siły mięśniowej, uwarunkowania siły mięśniowej, testy siły mięśniowej, zadania trenera przygotowania siłowego, metodyka kształtowania siły mm. klatki piersiowej, grzbietu, kończyn dolnych, kończyn górnych, tułowia.
5) Kształtowanie szybkości:
szybkość, zwinność – definicje, składowe szybkości, uwarunkowania szybkości, metodyka treningu szybkości, zasady rozwoju szybkości i zwinności, strategia układania planów szybkości, rozwój szybkości w ontogenezie.
6) Kształtowanie wytrzymałości:
wydolność a wytrzymałość, metody kształtowania wytrzymałości, uwarunkowania wytrzymałości, metodyka treningu wytrzymałości, zasady rozwoju wytrzymałości, strategia układania planów, strefy kształtowania wytrzymałości.
7) Kształtowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych:
Koordynacja, koordynacja ruchowa, podział, kryteria oceny zdolności koordynacyjnych, koordynacyjne zdolności motoryczne, metodyka zmienności ćwiczeń.
8) Profilaktyka urazów zawodnika:
Zmęczenie a przetrenowanie, profilaktyka zmęczenia i odnowy w sporcie, procedury odnowy
zawodnika, urazy i uszkodzenia sportowe.
9) Kształtowanie gibkości:
Determinanty, rodzaje i uwarunkowania gibkości, znaczenie i rola ćwiczeń gibkościowych w poszczególnych częściach jednostki treningowej, metodyka kształtowania gibkości, wykorzystanie gibkości w sportach zespołowych i indywidualnych, periodyzacja treningu gibkościowego, identyfikacja potencjału gibkościowego.
Ćwiczenia: zajęcia prayktyczne, dyskusja problemowa, obserwacja, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę na podstawie zdobytych punktów. Punktacji podlega test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi (zawiera 15 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych, max ilość punktów do zdobycia 30), aktywny udział studenta w zajęciach (1-10 pkt). Oceniane jest również zaangażowanie podczas zajęć. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie minimum 50% punktów z max liczby punktów możliwych do zdobycia podczas ćwiczeń.
1. Ljach W. (2003), Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. COS, Warszawa.
2. Osiński W. (2003) , Antropomotoryka, AWF Poznań.
3. Osiński W. (2013) ,Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa.
4. Szopa J., Mleczko E., Żak S. (2000), Podstawy antropomotoryki, PWN Warszawa – Kraków.
5. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Cook G., Burton L., Kiesel K., Rose G., Bryant MF. Movement. Functional movement system. Screening, Assessment, Corrective Strategies. On target Publications, 2010.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 12:53)