SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru II - Mechanizmy lobbingu w samorządzie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru II - Mechanizmy lobbingu w samorządzie
Kod przedmiotu 10.6-WX-AdD-PWIIML- 20
Wydział Wydział Prawa i Administracji
Kierunek Administracja
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Opalińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Pokazanie technologii skutecznego działania grup lobbingowych opartych na systematycznie gromadzonej wiedzy w zakresie zarządzania sprawami publicznymi w administracji lokalnej. Poznanie współczesnych działań lobbingowych pozwala opracować strategie wpływu danych grup interesu na na decyzje podejmowane przez władze samorządowe. 

 

Wymagania wstępne

Podstawy prawa administracyjnego. 

Zakres tematyczny

  1. Lobbing i grupy interesu w perspektywie teoretycznej
  2. Wpływ grup interesu na kształtowanie polityki samorządowej
  3. Kampanie lobbingowe - przykłady
  4. Regulacje prawne i etyczne lobbingu
  5. Formy i techniki wpływu 
  6. Skutki negatywnych wpływów grup interesu

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny i problemowy, analiza przykładów. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium na koniec semestru z całości materiału.

Literatura podstawowa

  1. Jasiecki K., Molęda-Zdziech M., Kurczewska U., Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, Kraków 2006. 
  2. Kuczma P., Lobbing w Polsce, Toruń 2010. 
  3. Dzieńdziora J., Model kompetencji współczesnego lobbysty, Warszawa 2018.
  4. Kalinowski M., Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego, Łódź 2016

Literatura uzupełniająca

  1. Graniszewski L., Piątkowski C., Grupy interesu w Unii Europejskiej, Warszawa 2004.
  2. Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2009. 
  3. Machalski Z., Rubisz L.(red.), Grupy interesu. Teorie i działanie, Toruń 2003. 
  4. Wiszowaty M., Regulacja prawna lobbingu na świecie, Warszawa 2008. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Tatara (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 12:55)