SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Piłka siatkowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Piłka siatkowa
Kod przedmiotu 16.1-WL-WF-PSI
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Tomasz Paluch
  • dr Tomasz Grzybowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykształcenie nauczyciela, który będzie przygotowany do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę siatkową oraz ich realizacji w warunkach szkolnego wychowania fizycznego. Usprawnienie studentów w zakresie techniki gry w piłkę siatkową..

Wymagania wstępne

Podstawowe umiejętności techniczne gry w piłkę siatkową. Znajomość przepisów gry.

Zakres tematyczny

Organizacja gry na poszczególnych etapach szkolenia. Specjalizacja działań i pozycji w piłce siatkowej. Technika, systematyka i metodyka nauczania: postaw siatkarskich i poruszania się po boisku, padów i rzutów, podstawowych sposobów odbicia piłki, zagrywki, przyjęcia piłki po zagrywce, wystawienie piłki do ataku, zbicia piłki i innych form ataku, zastawiania pojedynczego i grupowego, obrony pola gry i odbić w zachwianej równowadze. Taktyka gry w piłkę siatkową. Taktyka zespołowa gry w ataku. Taktyka zespołowa gry w obronie. Taktyka indywidualna w poszczególnych elementach gry. Ćwiczenia taktyczne realizowane w różnych formach (małe gry, fragmenty gry, gry szkolne, gry właściwe, mecze). Piłka siatkowa dzieci i młodzieży. Struktura i etapy szkolenia w piłce siatkowej. Ćwiczenia, gry i zabawy przygotowujące do gry w piłkę siatkową (podania, rzuty, chwyty itp.). Jednostka treningowa. Rodzaje rozgrzewek – przykłady rozwiązań. Przykłady rozgrzewki przedmeczowej. Ćwiczenia w części końcowej. Ćwiczenia stabilizujące i korekcyjne kręgosłupa. Urządzenia i sprzęt pomocniczy w nauczaniu i doskonaleniu gry. Przykładowe jednostki treningowe na poszczególnych etapach szkolenia w zakresie kształtowania sprawności fizycznej i umiejętności technicznych. 

Metody kształcenia

Obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium: podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz:

  • uzyskanie pozytywnej oceny z testu z progami punktowymi, składającego się z pytań zamkniętych i otwartych; minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów - 30%
  • zaliczenie testu sprawności specjalnej - 30%
  • udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę siatkową - 10%
  • hospitacja zajęć piłki siatkowej - 5%
  • przeprowadzenie analizy statystycznej meczu w piłkę siatkową - 10%
  • samodzielne przeprowadzenie zajęć piłki siatkowej - 15%

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

 

Literatura podstawowa

  1. Grządziel G., Kowalski L.: Siatkówka plażowa w szkole. COS Warszawa 2000
  2. Kasza W., Krzyżanowski Z.: Piłka siatkowa dla najmłodszych – zeszyt metodyczno-szkoleniowy dla klas 4-6.Warszawa 2011
  3. Pittera C.: Minisiatkówka. Podstawy naukowe i metodologia wdrażania. Młodzieżowa Akademia Siatkówki, Warszawa 2012
  4. Uzarowicz J., Zdebska H.: Piłka siatkowa. Program szkolenia dzieci i młodzieży. RCMSKFiS, Warszawa 1998
  5. Wróblewski P.: Radosna siatkówka. Zeszyt metodyczno-szkoleniowy dla klas 1-3. PZPS Warszawa 2011
  6. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Bertante N., Fantoni G.: Siatkówka. Technika, taktyka i strategia, piłka plażowa, minisiatkówka. Wydawnictwo „Muza”, Warszawa 2006
  2. Busz J.: Gramy w siatkówkę. „Sport i Turystyka” Warszawa 1975
  3. Kowalski L.: Taktyka ataku i bloku w siatkówce. RCMSKFiS, Warszawa 1993
  4. Rawiak E., Kowalski L., Kowalski B.: Szkolenie młodych siatkarzy. Amerykański program edukacji sportowej rekomendowany przez Amerykańską Federację Piłki Siatkowej. Młodzieżowa Akademia Siatkówki, Warszawa 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 17:31)