SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Lekkoatletyka |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-LE |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Usystematyzowanie przez studenta wiedzy z zakresu metodyki, techniki i przepisów poszczególnych konkurencji lekkoatletycznych. Nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie programowania i realizacji zajęć sportowych i rekreacyjnych z konkurencji lekkoatletycznych oraz przygotowanie i przeprowadzenie zawodów lekkoatletycznych
Znajomość metod i zasad nauczania lekkoatletyki w placówkach szkolnych oraz metodyki, techniki i przepisów wybranych konkurencji lekkoatletycznych.
Wykład: charakterystyka lekkiej atletyki, jako dyscypliny sportu, konkurencje la i przepisy, podział na kategorie wiekowe, rodzaje zawodów. Organizacja zawodów- komitet organizacyjny i jego działalność, komisje sportowe i ich funkcje podczas zawodów lekkoatletycznych, bezpieczeństwo podczas zawodów lekkoatletycznych. Podstawy treningu sportowego dzieci i młodzieży.
Laboratorium: Układanie kalendarza imprez, scenariusza i programu minutowego zawodów lekkoatletycznych, organizacja zawodów lekkoatletycznych, sporządzanie dokumentacji po odbytych zawodach
Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji
Laboratorium: metoda podająca, poglądowa, metoda syntetyczno-analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, zajęcia w terenie, praca w grupach, praca projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład z przedmiotu kończy się egzaminem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami – test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 50% punktów.
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest wykonanie grupowego projektu, ocena prac wykonanych przez studentów (kalendarz imprez, scenariusz, program minutowy zawodów lekkoatletycznych, dokumentacja z przeprowadzonych zawodów).
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Iskra J., 2006, Lekkoatletyka . Katowice
2. Przepisy zawodów w lekkoatletyce, 2019, PZLA Warszawa. www.pzla.pl/aktualnosci, www.wmozla.pl/
3. Kociński B., Wojnar J., 2002, Osiągnięcia opolskiej lekkiej atletyki w latach 1945-2000 – Opole.
4. Iskra J., Skowronek T., Szade B., Walaszczyk A., 2005, Metodyka nauczania lekkoatletyki w szkole. AWF, Katowice
5. Gabryś T. Borek Z., (red.) 2005, Lekkoatletyka. Podręcznik dla studentów, nauczycieli i trenerów. Cz. I. Biegi i chód sportowy. AWF. Katowice.
6.Gabryś T. Borek Z., (red.) 2007, Lekkoatletyka. Podręcznik dla studentów, nauczycieli i trenerów. Cz. II. Skoki, rzuty i wieloboje. AWF. Katowice.
7.Iskra J., Wojnar J. 2008, Atlas ćwiczeń lekkoatletycznych dla dzieci i młodzieży. Politechnika Opolska. Wydz. WF i Fizjoterapii. Opole
8. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
9. "Lekkoatletyka" w starożytnej Grecji i Rzymie : klasyczne wzorce i ich implikacje we współczesnym sporcie : studium historii lekkoatletyki. – 2007, Opole.
1. Barankiewicz: S. Leksykon wychowania fizycznego i sportu szkolnego. W-wa 1998. Zienkowicz (red): Lekka atletyka. Technika - Metodyka - Ćwiczenia Specjalne. Warszawa 1993.
2. Żukowski R., Rzut oszczepem. MAW Warszawa 1988
3. Stawczyk Z., 1999, (red.) Zarys lekkoatletyki. AWF Poznań.
4. kra J. 2004, „Lekkoatletyka: podręcznik dla studentów”. Wydawnictwo AWF w Katowicach
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 24-04-2020 14:51)