SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening funkcjonalny |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WF-TFU |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie do indywidualnej pracy z klientem poprzez odtwarzanie właściwych wzorów ruchowych. Przedstawienie metod, technik treningu funkcjonalnego, wykorzystania zasad propriocepcji i dobór przyborów.
znajomość fizjologii, metodyki, anatomii człowieka
1. Podstawy treningu medycznego, Health-Related Fitness – sprawność ukierunkowana na zdrowie.
2. Stabilizacja centralna - formy i metody pracy.
3. Trening funkcjonalny- ograniczenie ryzyka urazu, skutków siedzącego trybu życia i polepszenie osiągnięć sportowych - różne metody pracy (pilates, trening proprioceptywny, joga)
4. Wykorzystanie nowoczesnych przyborów do treningu (bossu, dysk sensomotoryczny, kettlebells, ćwiczenia w systemie TRX, taśmy thera-band).
5. Streching, mobilność a stabilność
6. Pilates core stability - nowoczesne podejście do pracy z ciałem.
Metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium: Ocenie podlegają: kolokwium sprawdzające wiedzę, projekt indywidualny, ocena z wykonania zadań praktycznych realizowanych na zajęciach. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Elphinston J. Stabilność, sport oraz wydajność ruchowa Poznań 2016
2. Margulec-Adamowicz N. Molik B, Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów, PZWL 2014
3. McGill S. Mechanika zdrowych pleców. Uwolnij się od bólu dzięki metodzie McGilla, Galaktyka, 2018
4. Nelson A. G., Kokkonen J. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni,. Białystok, Studio Astropsychologii 2011.
5. Stryła W. Pogorzała A.M, Ćwiczenia propriocepcji w rehabilitacji, PZWL 2014
5. Giubilaro G. Mannocci G. Hatha-yoga: kurs asan dla początkujących według tradycji B.K.S. Iyengara. Lublin 1985.
1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 20:30)