SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening funkcjonalny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening funkcjonalny
Kod przedmiotu 16.1-WL-WF-TFU
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Skorupka
  • mgr Marta Pelińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do indywidualnej pracy z klientem poprzez odtwarzanie właściwych wzorów ruchowych. Przedstawienie metod, technik treningu funkcjonalnego, wykorzystania zasad propriocepcji i dobór przyborów.

Wymagania wstępne

znajomość fizjologii, metodyki, anatomii człowieka

Zakres tematyczny

1.     Podstawy treningu medycznego, Health-Related Fitness – sprawność ukierunkowana na zdrowie.

2.     Stabilizacja centralna - formy i metody pracy.

3.    Trening funkcjonalny- ograniczenie ryzyka urazu, skutków siedzącego trybu życia i polepszenie osiągnięć sportowych - różne metody pracy (pilates, trening proprioceptywny, joga)

4. Wykorzystanie nowoczesnych przyborów do treningu (bossu, dysk sensomotoryczny, kettlebells, ćwiczenia w systemie TRX, taśmy thera-band).

5.  Streching, mobilność a stabilność

6.  Pilates core stability - nowoczesne podejście do pracy z ciałem.

Metody kształcenia

Metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium: Ocenie podlegają: kolokwium sprawdzające wiedzę, projekt indywidualny, ocena z wykonania zadań praktycznych realizowanych na zajęciach. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1. Elphinston J. Stabilność, sport oraz wydajność ruchowa Poznań 2016

2. Margulec-Adamowicz N. Molik B, Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów, PZWL 2014

3. McGill S. Mechanika zdrowych pleców. Uwolnij się od bólu dzięki metodzie McGilla, Galaktyka, 2018

4. Nelson A. G., Kokkonen J. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni,. Białystok, Studio Astropsychologii  2011.

5. Stryła W. Pogorzała A.M, Ćwiczenia propriocepcji w rehabilitacji, PZWL 2014

5. Giubilaro G. Mannocci G. Hatha-yoga: kurs asan dla początkujących według tradycji B.K.S. Iyengara. Lublin 1985.

6. http://www.backfitpro.com/

 

Literatura uzupełniająca

1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 20:30)