Przygotowanie studentów do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka oraz realizacji w toku zajęć wychowania fizycznego celów z zakresu edukacji seksualnej, promocji zdrowia seksualnego oraz profilaktyki ryzykownych zachowań seksualnych. Nabycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do projektowania i realizacji takich zajęć na różnych poziomach kształcenia.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Zakres tematyczny
Seksualność i aktywność seksualna człowieka. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne
Rozwój psychoseksualny człowieka. Periodyzacja rozwoju psychoseksualnego.
Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju psychoseksualnego człowieka.
Specyficzne problemy i trudności w kolejnych etapach rozwoju psychoseksualnego.
Rozwojowa norma seksualna. Ryzykowne zachowania seksualne w świecie realnym i wirtualnym.
- zjawisko przedwczesnego rodzicielstwa i możliwość działań profilaktycznych w tym zakresie.
Kompetencje merytoryczne, metodyczne i społeczne realizatora edukacji seksualnej.
Rola nauczyciela wychowania fizycznego w realizacji celów edukacji seksualnej.
Współpraca z rodzicami, jako warunek efektywnej edukacji seksualnej.
Metody kształcenia
wykład, dyskusja, analiza dokumentów, warsztaty metodyczne, gry dydaktyczne, inne metody aktywne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratorium: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena konspektu lekcji, projektu zajęć profilaktycznych lub scenariusza zajęć z rodzicami; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Beisert M., Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych dzieci i młodzieży, w: Dziecko Krzywdzone, 2006, nr 16
Beisert M., (red.), Seksualność człowieka w cyklu życia, wyd. PWN, Warszawa 2006
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne, UMCS, Lublin 2002
Grzelak J., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań i na świecie i w Polsce, Wyd. Scholar, Warszawa 2006
Izdebski Z. (red.), Zagrożenia okresu dorastania (2008), Wyd. UZ, Zielona Góra 2008
Izdebski Z., Rozwój seksualny, w: B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010
Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków 2012
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa 2006
Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności. Raport z badania, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015.
Sokoluk W., Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik metodyczny dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 2003
Trojanowska P., Seksualizacja dzieci i młodzieży – przyczyny, przejawy, konsekwencje i propozycje przeciwdziałania, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 2014,13(2): 55 - 78.
Walendzik - Ostrowska A., Dec J., Pozytywne życie. O profilaktyce HIV/AIDS dla edukatorów, Impuls, Kraków 2012
Wąż K. (red.) Bądź odpowiedzialny. Wychowanie do odpowiedzialności i partnerstwa w rodzinie. Opis programu edukacyjnego i jego realizacji, Wyd. UZ, Zielona Góra 2008
Zielonka-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP, Gdańsk 2010
Literatura uzupełniająca
Rozporządzenie z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Dz.U. 1999 Nr 67 poz. 756 ze zm.
Standardy edukacji seksualnej w Europie,Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy i Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BZgA), 2010
Programy i podręczniki „wychowania do życia w rodzinie”.
Uwagi
-
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 21:08)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.