SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka pedagogiczna ciągła - wrzesień po 1 roku studiów 120 godzin w szkole ponadpodstawowej. - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka pedagogiczna ciągła - wrzesień po 1 roku studiów 120 godzin w szkole ponadpodstawowej.
Kod przedmiotu 05.9-WL-WF-SD-PPII
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grażyna Biczysko
  • dr hab. Halina Guła-Kubiszewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 120 8 120 8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest zapoznanie studenta z pełnym zakresem czynności związanych z pracą w szkole ponadpodstawowej, rozwijanie umiejętności samodzielnego projektowania, programowania i planowania pracy dydaktyczno - wychowawczej na poziomie ogólnym i szczegółowym w szkole ponadpodstawowej (na podstawie diagnozy środowiskowej i osobniczej).

Rozwijanie kreatywności studenta w doborze metod i form pracy z młodzieżą szkoły ponadpodstawowej.

Wdrażanie studentów do procesu mierzenia jakości wychowania fizycznego poprzez obserwacje lekcji wychowania fizycznego  (doradczo- doskonaląca, kontrolno- oceniająca, diagnozująca)

Zweryfikowanie przez studenta wiedzy teoretycznej w działaniach praktycznych, autoewaluacja jakości szkolnego WF oraz własnych kompetencji w roli badacza i nowatora Samodzielne prowadzenie lekcji wychowawczej, lekcji wychowania fizycznego i zajęć pozalekcyjnych na podstawie scenariuszy lekcji wychowania fizycznego;

Stworzenie warunków do rozpoznania swoich predyspozycji do roli nauczyciela i animatora zajęć sportowych w szkole, samooceny umiejętności stosowania nowoczesnych metod auto monitoringu aktywności fizycznej młodych ludzi.

Wymagania wstępne

Dobra znajomość z zakresu rozwoju psychofizycznego młodzieży. Zaliczenie praktyki pedagogicznej w szkole podstawowej

Zakres tematyczny

Poznanie organizacji pracy szkoły i planu dydaktyczno-wychowawczy placówki, funkcjonowanie w szkole biblioteki, świetlicy, samorządu uczniowskiego, opieki medycznej, Rady Pedagogicznej itp.

Poznanie warsztatu pracy nauczyciela WF, ze szczególnym uwzględnieniem: rocznego planu pracy (rozkładu materiału), i w tym kontekście przeprowadzenie samodzielnie diagnozy środowiskowej i osobniczej (posiadanego sprzętu sportowego i urządzeń sportowych, testów oceniających sprawność fizyczną i wydolność organizmu) jako specyficznych środków dydaktycznych motywujących młodzież do rozwijania samowiedzy uczestnika kultury fizycznej;

Monitorowanie i dokumentowanie zaangażowania uczniów do uczestnictwa w kulturze fizycznej: IPAQ- Kwestionariusz aktywności fizycznej, Kalendarz Aktywności fizycznej, elektroniczne sposoby pomiaru aktywności fizycznej.

Przeprowadzenie obserwacji (w tym obserwacje doradczo- doskonalącej, diagnozującej i kontrolno- oceniającej) lekcji wychowania fizycznego, pozalekcyjnych zajęć sportowo-rekreacyjnych prowadzonych w ramach UKS lub SKS.

Samodzielne prowadzenie lekcji wychowawczej, lekcji wychowania fizycznego i zajęć pozalekcyjnych na podstawie scenariuszy lekcji, ocena jakościowych komponentów lekcji przez nauczyciela i uczniów, samoocena umiejętności wykorzystania metod aktywizujących uczniów poznawczo i emocjonalnie do realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych w lekcji WF (m. in.  programowanego uczenia się i usprawniania się, problemowej).

Metody kształcenia

Metoda działań praktycznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnej opinii wystawionej przez – opiekuna praktyki , złożenie wymaganych dokumentów (opinii o pracy, umowy z
nauczycielem, rachunku za pracę dla nauczyciela, karty praktyki studenta),  w wyznaczonym terminie przez Koordynatora praktyki z ramienia UZ.

Ocena końcowa - podstawą jest ocena wystawiona przez opiekuna w szkole. W przypadku nieterminowego rozliczenia Koordynator może tę ocenę zmienić.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25
stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Raczek J., Młynarski W., Ljach, 2002.W.: Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. AWF, Katowice,
  2. Tatarczuk J., 2011, Metodyka wychowania fizycznego. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uniwersytet Zielonogórski. Zielona Góra.
  3. Bronikowski M., 2012, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu. AWF Poznań
  4. Stawczyk Zb., 1993, Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Skrypty 64. AWF Poznań.
  5. Bronikowski M., (red.), 2002, Metodyka wychowania fizycznego w zreformowanej szkole, EM i P, Poznań.
  6. Pańczyk W., Warchoł K., 2008, W kręgu teorii, metodyki i praktyki współczesnego wychowania fizycznego, Uniwersytet Rzeszowski.
  7. Kübler M., Starościak W., Guła-Kubiszewska H., Czyż S. (2015) Nowa jakość praktyk pedagogicznych w szkołach ponadgimnazjalnych, Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza "Humanitas".
  8. Starościak W., Kübler M., Guła-Kubiszewska H., Czyż S. (2015) Przygotowanie nauczycieli szkolnych do roli mentora (opiekuna praktyk pedagogicznych) w projekcie "Nowa jakość praktyk pedagogicznych II", Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza "Humanitas". 
  9. Żytko M., Nowakowska L., Sobierańska D., Szyller A. (2018) Znaczenie praktyk pedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

  1. Wychowanie fizyczne i sport w szkole (2010), Kancelaria Senatu, Warszawa
  • Czasopisma: Lider, Kultura fizyczna.
  • Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
  • Czasopismo "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 24-04-2020 14:54)