SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekonomia zrównoważonego rozwoju |
Kod przedmiotu | 07.2-WZ-EkoPD-EZR |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Ekonomia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej zrównoważonego rozwoju jako nowego paradygmatu w ekonomi oraz zapoznanie z wybranymi metodami i instrumentami realizacji celów zrównoważonego rozwoju w życiu społecznym i gospodarczym.
Brak
Wykład: Podstawy i istota koncepcji zrównoważonego rozwoju. Konieczność reformy ekonomii tradycyjnej, ekonomia środowiska i ekonomia ekologiczna – etapy na drodze do ekonomii zrównoważonego rozwoju. Główne tezy ekonomii zrównoważonego rozwoju. Wzrost gospodarczy w ekonomii zrównoważonego rozwoju.
Ćwiczenia: Gospodarka - społeczeństwo - środowisko – wiedza na temat relacji i zależności tych systemów jako podstawa zrównoważonego rozwoju. Od homo economicus do homo cooperativus – podstawy etyki zrównoważonego rozwoju. Osobisty wkład w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju (zrównoważona konsumpcja). Tradycyjne założenia polityki gospodarczej a propozycje zrównoważonej polityki gospodarczej. Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju – podstawa implementacji koncepcji w praktyce życia społecznego i gospodarczego.
Wykład: wykład z elementami aktywizacji słuchaczy.
Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca w grupach, wystąpienie, praca z dokumentem źródłowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student zobowiązany jest do zaliczenia wykładu na ocenę. Zaliczenie wykładu otrzymuje student, który uzyska przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi na pytania otwarte lub testowe sformułowane w kolokwium zaliczającym (K_W01, K_W4).
Aby zaliczyć ćwiczenia student zobowiązany jest: a) zaliczyć na ocenę pozytywną test lub kolokwium złożone z pytań otwartych (zaliczenie otrzymuje student, który udzieli nie mniej niż 60% poprawnych odpowiedzi) (K_W01, K_W4); b) przygotować prezentację multimedialną i wygłosić referat dotyczący problematyki ekonomii zrównoważonego rozwoju (K_U09, K_K02, K_K05); c) brać udział w dyskusjach oraz pracach grup podczas ćwiczeń (K_K02, K_K05).
Ocena z przedmiotu będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładu, przy założeniu, że obie oceny będą co najmniej dostateczne.
1. Carly M., Spapens P., Dzielenie się światem, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Białystok-Warszawa 2000.
2. Fiedor B. (red.), Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2002.
3. Poskrobko B. (red.), Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok 2010.
4. Poskrobko B. (red.), Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Zarys problemów badawczych i dydaktyki, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok 2010.
5. Rogall H., Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka, Wyd. Zysk i S-ka, Warszawa 2010.
6. Kronenberg J., Burger T. (red.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010.
7. Żylicz T., Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, PWE, Warszawa 2004.
1. Bartniczak B., Zaremab-Warnke S.(red.), Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, t. IV, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok –Wrocław 2010.
2. Czaja S., Spory wokół koncepcji nauki ekonomii zrównoważonego i trwałego rozwoju – ujęcie problemowo-dydaktyczne, Ekonomia = Economics Nr 5 (17), s. 35-45, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2011.
3. Kiełczowski D., Od koncepcji ekorozwoju do ekonomii zrównoważonego rozwoju, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok 2009.
4. Michałowski K. (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, Wyd. Cedewu, Warszawa 2007.
5. Poskrobko B (red.), Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, t. III, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok–Warszawa 2010.
6. Poskrobko B., Dobrzański G.(red.), Problemy interpretacji i realizacji zrównoważonego rozwoju, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok 2007.
Zmodyfikowane przez dr inż. Monika Michalska (ostatnia modyfikacja: 08-05-2020 15:29)