SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarządzanie i przedsiębiorczość - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarządzanie i przedsiębiorczość
Kod przedmiotu 04.7-WZ-LogP-ZP
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Logistyka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dariusz Stankiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie z  podstawowymi  pojęciami  i istotą zarządzania organizacjami oraz przedstawienie uwarunkowań rozwoju przedsiębiorczości. Wskazanie  zasad i prawidłowości w funkcjonowaniu organizacji. Przedstawienie  stosowanych koncepcji i metod w procesie przedsiębiorczości i zarządzania organizacją. Realizowany program zajęć daje możliwość opanowania umiejętności identyfikacji i analizy czynników istniejących wewnątrz organizacji i jej otoczeniu, wpływających na proces przedsiębiorczości i zarządzania. 

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

W ramach prowadzonych wykładów: Przedsiębiorczość, przedsiębiorca, menedżer, kierownik. Istota zarządzania, funkcje zarządzania. Szczeble zarządzania. Przegląd szkół zarządzania. Rodzaje otoczenia. Cele i oczekiwania interesariuszy. Struktura organizacyjna. Proces podejmowania decyzji. Procesy podstawowe i pomocnicze. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Formy współdziałania. Koncepcje i metody zarządzania organizacją. Istota strategii i zarządzania strategicznego. Wizja, misja i cele strategiczne organizacji. Zarządzanie zmianą jako istotna kompetencja przedsiębiorcy.

W ramach prowadzonych ćwiczeń: Cechy przedsiębiorcy, menedżera, kluczowe umiejętności. Zasoby organizacji. Cele organizacji. Otoczenie i jego wpływ na organizację. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości - bariery i kluczowe czynniki sukcesu. Kultura organizacyjna. Współczesne metody i koncepcje zarządzania oraz ich zastosowanie do rozwiązywania problemów. Zarządzanie zmianą i innowacjami. Konkurencyjność a przewaga konkurencyjna organizacji. Identyfikacja strategii organizacji. 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metoda podająca, prezentacja danych i informacji (rzutnik, foliogram), prezentacja multimedialna, komunikacja interaktywna, analiza studium przypadku, projektowanie rozwiązań, symulacja, praca w zespołach zadaniowych, metoda projektów, prezentacja, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie z oceną, ćwiczenia – zaliczenie z oceną.

Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena kolokwium. Warunkiem uzyskania zaliczenia  z ćwiczeń jest  aktywność na zajęciach oraz oceny za ćwiczenia i projekt. Na ocenę końcową z ćwiczeń składa się ocena  z projektu (50%), oceny za ćwiczenia  (30%), aktywność na zajęciach (20%). Ocena końcowa przedmiotu stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z  ćwiczeń  (50%) i wykładu (50%). 

Literatura podstawowa

  1. Duraj J., Papiernik-Wojdera M., Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa 2010.
  2. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2004.
  3. Musiałkiewicz J., Podstawy przedsiębiorczości, Wydawnictwo Ekonomik, Warszawa 2012.
  4. Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWN, Warszawa 2006.
  5. Skuza A., Przedsiębiorczość zorganizowana, Wyd. Helion, Gliwice 2015.
  6. Ziemniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Buczyńska T., Podstawy przedsiębiorczości, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
  2. Kaczmarek A. (red.), Przedsiębiorczość na pograniczu, Gorzów WLKP. 2012.
  3. Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw. Podręcznik akademicki. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  4. Obłój K., Strategia organizacji, w poszukiwaniu stałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
  5. Rollnik- Sadowska A., Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, Difin, Warszawa 2010.
  6. Skrzypek E. (red.), Kreatywność i przedsiębiorczość w projakościowym myśleniu i działaniu, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dariusz Stankiewicz (ostatnia modyfikacja: 29-04-2020 21:10)