SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do pisania kreatywnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do pisania kreatywnego
Kod przedmiotu 09.3--FiPlP-WdPK-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Grabias - Banaszewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Wprowadzenie  do pisania kreatywnego to przedmiot mający na celu zapoznanie Studentów w tematykę creativewriting.

Podejmowane zagadnienia zostały tak dobrane, aby stanowiły  podstawę  dla dalszej edukacji na specjalności kreatywne pisanie.

Wymagania wstępne

Test kompetencyjny (zakres szkoły średniej).

Zakres tematyczny

  • Historia kreatywnego pisania (definicja, główne szkoły)(1)
  • Techniki twórczego myślenia (teoria procesu twórczego, techniki inspiracji, trening wyobraźni) (3)
  • Kompozycja (4)
  • Typy kompozycji
  • Motyw i wątek
  • Ramy tekstu literackiego
  • Formuły inicjalne i finalne
  • Typy narracji i sytuacji narracyjnych
  • Przestrzeń w dziele literackim
  • Czas w literaturze
  • Punkt widzenia – perspektywa
  • Genologia (3)
  • Gatunki epickie - małe prozy
  • Główne gatunki liryczne
  • Gatunki dramatyczne
  • Planowanie procesu twórczego (3)
  • Motyw jako trzon opowieści.
  • Trójkąt dramatyczny.
  • Beat jako najmniejsza jednostka akcji.
  • Czym jest struktura opowieści?
  • Dlaczego warto planować ?
  • Wybór metody
  • Trzy poziomy planu.
  • Etapy pośrednie (synopsis, drabinka, treatment).
  • Jak wydać książkę (1)

Metody kształcenia

  • metody aktywizujące (burza mózgów, dyskusja).
  • metody audiowizualne
  • narzędzie TIK

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach (zabieranie głosu w  dyskusji)
  • zaangażowanie
  • egzamin w formie testu

Literatura podstawowa

  1. Bezubik K., Piszę bo chcę… Poradnik kreatywnego pisania, Będzin  2015.
  2. Chojnacki M., Techniki inspiracji. Trening twórczego myślenia,  Poznań 2004.
  3. Dąbała J., Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creativewriting, Lublin 2004;
  4. Filipiak I., Twórcze pisanie dla młodych panien, Warszawa 1999.
  5. Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, pod red. A. Zawady, Wrocław 2011.
  6. King S. , Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, tłum. P. Braiter, Warszawa 2008.
  7. Kompozycja i genologia. Ćwiczenia z poetyki, pod red. A. Gajewskiej, Poznań 2009.
  8. Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2005.
  9. Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2018.
  10. Wejdź w konwencję!: podręcznik kreatywnego pisania, pod red. M. Marzec-Jóźwickiej, Lublin 2019.
  11. Wiszniewski A., Sztuka pisania, Katowice  2003.
  12. Witek R.,   Hałucha M.,  Tresura pióra: kurs kreatywnego pisania, wymyślania i fantazjowania, Warszawa 2017.
  13. Wrycz-Bekier J., Jak napisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę, Warszawa 2006.
  14. Wrycz-Bekier J., Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych książek,
  15. Zuckerman A., Jak napisać świetną powieść , tłum. M. Kościuk, Poznań 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Bonda K., Maszyna do pisania : kurs kreatywnego pisania, Warszawa 2015.
  2. Dunne W., Podręcznik dramatopisarza. Rozwój bohaterów, budowanie scen i historii, tłum. A. Figura i inni,  Warszawa 2014.
  3. Lekcja pisania, red. Monika Sznajderman, Dukla 1998.
  4. Seger L., Tworzenie niezapomnianych postaci, Warszawa 2016.
  5. Swain D. V., Jak pisać żeby publikować, przeł. M. Burdzy-Barrington, Warszawa 2010.
  6. Tkaczyk P., Narratologia, Warszawa 2017.
  7. Watts N., Jak napisać powieść, przeł. i posłowie Ewa Kraskowska, Kraków 1998;
  8. Węcki T., Jak napisać powieść? Najlepszy podręcznik dla pisarzy doświadczonych i początkujących, Warszawa 2019.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Grabias - Banaszewska (ostatnia modyfikacja: 09-06-2020 10:55)