SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty pisania prozy/warsztaty pisania poezji |
Kod przedmiotu | 08.9--FiPlP-WPP/WPP-S20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literatura popularna i kreacje światów gier |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Proza:
Zasadniczym celem przedmiotu jest zdobycie/przekazanie wiedzy na temat procesu twórczego i prozatorskich form wypowiedzi. Chodzi bardziej o tajniki rzemiosła pisarskiego niż twórczości literackiej, bowiem nie ma takiej szkoły ani takiego wykładowcy, który zagwarantuje, że absolwenci osiągną sukcesy czytelnicze. Studenci poznają podstawowe zasady pisania miniatury, opowiadania, noweli, powieści, słuchowiska, a także wspomnień i biografii oraz pisania za kogoś (autor-widmo). Mowa będzie m.in. o zawiązywaniu akcji, budowaniu postaci, układaniu dialogu, mowie ciała bohaterów, kompozycji tekstu, wykorzystaniu wiedzy historycznej, przyrodniczej itp., gatunkach i schematach prozy. Dużo miejsca będzie zajmowało przekazywanie wiedzy prowadzącego zajęcia, wynikające z blisko pięćdziesięcioletniego doświadczenia pisarskiego. Zajęcia odbywają się na zasadzie: mistrz - uczniowie.
Poezja:
Celem zajęć jest rozwijanie technik kreatywnego pisania oraz zapoznanie studenta z wybranymi tendencjami w najnowszej poezji polskiej.
zaliczenie wykładów z teorii recepcji i oddziaływania tekstu literackiego
Proza:
Przedmiot obejmuje współczesną polską prozę i wybrane publikacje A. Siateckiego.
Poezja:
Tendencje w najnowszej poezji polskiej.
2. Techniki twórczego myślenia.
3. Ocena i wartościowanie tekstów współczesnych.
4. Liberatura i poezja konkretna.
5. Formy regularne w poezji współczesnej.
6. Środki stylistyczne - tradycja i nowatorstwo.
7. Grafomania i sposoby jej rozpoznawania.
analiza tekstów źródłowych, praca indywidualna, praca z tekstem literackim i opracowaniem krytycznym, dyskusja, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Proza:
przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział; przedstawienie projektu końcowego.
Poezja:
weryfikacja efektów kształcenia: ocena z aktywności, ocena za przygotowane teksty, ocena podsumowująca,
warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach potwierdzający znajomość lektur teoretycznych, przygotowanie teczki z tekstami tworzonymi podczas zajęć lub w domu.
Proza:
wybrane publikacje książkowe Alfreda Siateckiego, wymienione na stronie www.alfred-siatecki.pl i dostępne w Zielonogórskiej Bibliotece Cyfrowej.
Poezja:
1. Buzan T., Rusz głową, Łódź 1997.
2. Fajfer Z., Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999-2009, red. K. Bazarnik, Kraków 2010.
3. Grafomania, red. M. Tramer, J. Zając, Katowice 2015.
4. Kuziak M., Jak pisać?, Wydawnictwo PARK, Warszawa 2007.
5. Perec G, Urodziłem się Eseje, Kraków 2012.
Proza:
Wrycza-Bekier J., Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych powieści, Warszawa 2011.
Poezja:
1. Swain D. V., Warsztat pisarza, Warszawa 2010.
2. Jak pobudzić kreatywność grupy: propozycje ćwiczeń i zabaw, K. V. Vopel, Kielce 2003.
3. Pedagogika przeżyć, W. Michl, Kraków 2011.
Wykaz lektur może być uzupełniony o najnowsze pozycje książkowe wskazane wcześniej przez prowadzącego.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 18-06-2020 11:13)