Zdobycie wiedzy na temat ewolucji tekstów mających wpływ na współczesną literaturę popularną.
Zapoznanie się z nowożytną i współczesną literaturą popularną.
Uzyskanie wiedzy na temat podstawowych paradygmatów powieściowych w ramach genologii literatury popularnej.
Poznanie najważniejszych mechanizmów rządzących ewolucją literatury i kultury popularnej oraz masowej.
Znajomość wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy kulturą popularną: muzyka, film, komiks, moda a tekstami literatury popularnej.
Poznanie mechanizmów kulturowych i cywilizacyjnych, takich jak wojna, rewolucja, terror, globalizacja, sekularyzacja, posthumanizm i transhumanizm mających wpływ na literaturę popularną.
Wymagania wstępne
Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu historii literatury popularnej, teorii literatury popularnej i popkultury.
Zakres tematyczny
wykłady:
Powstawanie gatunków literatury popularnej. Zasadnicze schematy fabularne.
Ewolucja kultury popularnej, jej zasadnicze mechanizmy oraz związki z literaturą popularną.
Literatura popularna XIX wieku główne nurty i tendencje
Ewolucja powieści fantasy
Ewolucja powieści science fiction
Ewolucja horroru
Ewolucja powieści kryminalnej
Ewolucja thrillera
Ewolucja romansu
Związki kina i powieści popularnej
Związki gier i powieści popularnych
Polityka i globalizacja w literaturze popularnej
Zmiany w obrębie fikcji spekulacyjnej
ćwiczenia:
Zajęcia organizacyjne oraz wprowadzenie do przedmiotu
Fantastyka wieku XIX
Powieść popularna w XIX wieku
Początki i rozwój literatury fantasy
Fantasy: koniec baśni dla dorosłych
„Złota era” fantastyki naukowej
„Nowa Fala” w SF
Rozwój SF i najnowsze trendy
Ewolucja horroru
Od opowiadań detektywistycznych do powieści kryminalnej
Thriller
Telewizja. Rozwój medium. Seriale
Komiks
Historia gier wideo
Metody kształcenia
Metody nauczania teoretycznego (elementy wykładu problemowego, objaśnienia – w przypadku wykładów) i praktycznego (dyskusja, analiza tekstu, prezentacja – na ćwiczeniach).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Systematyczny i aktywny udział w zajęciach, zapoznawanie się ze wskazanymi lekturami i grami, wykład zakończony egzaminem, ćwiczenia zakończone kolokwium oraz pracą semestralną.
Literatura podstawowa
Howe S., Niezwykła historia Marvel Comics, tłum. B. Czartoryski, Kraków 2013.
Leś M., Fantastyka socjologiczna Poetyka i myślenie utopijne, Białystok 2008.
Lemann N., Historie alterantywne i steampunk w literaturze, Łódź 2019.
Dunin J., Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Łódź 1974.
Eco U., Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, przeł. P. Salwa, Warszawa 2010.
Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Warszawa 1996.
Gemra A., Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i Monstrum Frenkensteina w wybranych utworach, Wrocław 2008.
Słownik literatury popularnej, pod red. T. Żabskiego, Wrocław 1996.
Żabski T., Proza jarmarczna XIX wieku. Próba systematyki gatunkowej, Wrocław 1993.
Fiske, J. Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
Trębicki G. Fantasy ewolucja gatunku, Kraków 2007.
Lasić S. Poetyka powieści kryminalnej, Warszawa 1976.
Martuszewska A., „Ta Trzecia” Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997.
Martuszewska A., Architektonika literackiego romansu, Gdańsk 2014.
Asimov I., Magia i złoto, Poznań 2000.
Tolkien J.R.R., O baśniach, [w:] tegoż, Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa, Warszawa 2008.
Trocha B., Degradacja mitu w literaturze fantasy, Zielona Góra 2009.
Horror
M. Shelley, Frankenstein, Warszawa 1987.
A.E. Poe, Opowiadania, Warszawa 2009.
H.P. Lovecraft, Zew Cthulhu, Toruń 2004.
M.R. James, Opowieści starego antykwariusza, Toruń 2005.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.