SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nowe media - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nowe media
Kod przedmiotu 08.9-WH-LPKSGP-NM-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literatura popularna i kreacje światów gier
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Sławomir Nikiel, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Od kilku lat obserwujemy gwałtowny rozwój technologii cyfrowych, w tym rozszerzonej rzeczywistości XR (eXtended Reality), AR (Augmented Reality) i wirtualnej rzeczywistości VR (Virtual Reality). W tym obszarze technologii i nowych mediów zanika wyraźny podział na twórcę i odbiorcę mediów cyfrowych. Osoby pragnące realizować projekty z użyciem technologii rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości powinny opanować podstawy budowy modeli interakcyjnych, muszą zrozumieć jak wykorzystać poczucie „obecności” w środowisku wirtualnym oraz poznać techniki modelowania zjawisk psychofizycznych oraz wykorzystania sztucznej inteligencji  AI (Artificial Intelligence).

Wymagania wstępne

podstawowe media cyfrowe

Zakres tematyczny

Wprowadzenie: media cyfrowe, charakterystyka i właściwości, percepcja obrazu i dźwięku.

Systemy i urządzenia nowych mediów.  Urządzenia wejścia/wyjścia, sprzęt i oprogramowanie. Media w sieci. Geolokalizacja mediów (LBM-Location Based Media) oraz metaverse.

Wideo i dźwięk cyfrowy. Rozszerzona rzeczywistość oraz imersja treści.

Projektowanie przekazu w nowych mediach. Media cyfrowe i sztuczna inteligencja (AI-Artificial Intelligence), deepfake oraz affective computing.

Metody kształcenia

laboratorium/projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia laboratoryjne - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych (z każdego ćwiczenia laboratoryjnego). Projekt - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny za wykonanie przekazu medialnego z wykorzystaniem nowych technologii VR /360/AI wraz z dokumentacją. Ocena końcowa jest wypadkową oceny z ćwiczeń  i oceny projektu.

Literatura podstawowa

McQuail D. , Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2020

Manovich L, , Język nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe i Profesjonalne, Warszawa 2006

Zawojski P., Cyberkulutra, Wydawnictwo Poltext, 2010

Literatura uzupełniająca

Kultur und Informatik: Virtual history and augmented present, VVH, Glueckstadt, 2019

Materiały własne oraz pochodzące z internetu

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sławomir Nikiel, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-06-2020 20:10)