SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy warsztatu dziennikarskiego / warsztaty radiowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy warsztatu dziennikarskiego / warsztaty radiowe
Kod przedmiotu 15.1-WH-DiksP-PWD-R-L-S14_pNadGenJ9YS9
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
  • dr Kaja Rostkowska-Biszczanik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa radiowego i pracy reportera radiowego, a w szczególności z technikami opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji radiowych; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między informacją a rozrywką w radiu, wyćwiczenie logiki wypowiedzi informacyjnych i rozrywkowych.

Umiejętności: kształcenie i rozwijanie umiejętności porządkowania i hierarchizowania treści w informacjach radiowych oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania faktów i opinii w formie ustnej; nabycie umiejętności nagrywania i montowania dźwięku z pomocą dostępnych sprzętów nagrywających i programów komputerowych.

Kompetencje: uwrażliwienie studenta na potrzeby współczesnego słuchacza i problemy w zakresie infotainment, uświadomienie wagi umowy społecznej między dziennikarzem radiowym a słuchaczem oraz odpowiedzialności za słowo mówione

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Dziennikarstwo radiowe jako rzemiosło. Specyfika pracy reportera i prezentera radiowego. Język mówiony jako narzędzie komunikowania o rzeczywistości. Dziennikarska obróbka dźwięku. Nagranie radiowe i jego technika, rodzaje montażu radiowego, konstrukcja materiału dźwiękowego. Techniki opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji radiowych. Reguły radiowego infotainment: między rzetelnością i neutralnością wypowiedzi a spontanicznością i intymnością kontaktu ze słuchaczem. Techniki prowadzenia programu na żywo – samodzielna praca z mikrofonem, symulowana interakcja ze słuchaczem, konwersacje z partnerami w studiu.

Metody kształcenia

Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy projekt na zaliczenie, czyli radiowe portfolio. Może ono służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ocena aktywności na zajęciach, ocena kolejnych materiałów radiowych, prezentacja port folio

Literatura podstawowa

  1. W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
  2. A. Boyd, Dziennikarstwo radiowe i telewizyjne. Techniki tworzenia programów radiowych i telewizyjnych, Kraków, 2006.
  3. J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005 .
  4. Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
  5. A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
  2. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.
  3. M. Steciąg, Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.
  4. L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  5. J. Wasilewski, J. Kloc-Konkołowicz, Zagrożenia debaty publicznej – fragmentaryzacja i mitologizacja informacji dziennikarskiej, „Studia Medioznawcze” 2006/4, s. 92-103.

Uwagi

Współautorem sylabusa jest: red. Mateusz Kasperczyk.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 17-10-2020 10:28)