SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy warsztatu dziennikarskiego/warsztaty telewizyjne |
Kod przedmiotu | 15.1-WH-DiksP-WT-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa telewizyjnego i pracy reportera telewizyjnego, a w szczególności z technikami opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji telewizyjnych; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między informacją a rozrywką w telewizji, wiadomości telewizyjne jako medialne show.
Umiejętności: kształcenie i rozwijanie umiejętności porządkowania i hierarchizowania treści w informacjach telewizyjnych oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania faktów i opinii w formie ustnej; nabycie umiejętności nagrywania i montowania obrazu z pomocą dostępnych sprzętów nagrywających i programów komputerowych
Kompetencje: uwrażliwienie studenta na potrzeby współczesnego telewidza i problemy w zakresie infotainment, uświadomienie wagi umowy społecznej między dziennikarzem telewizyjnym a widzem oraz odpowiedzialności za przekaz audiowizualny.
brak
Dziennikarstwo telewizyjne jako rzemiosło. Specyfika pracy reportera i prezentera telewizyjnego. Obrazy i migawki uzupełnione komentarzem słownym jako narzędzie komunikowania o rzeczywistości. Dziennikarska obróbka obrazu: nagranie telewizyjne i jego technika, rodzaje montażu telewizyjnego, konstrukcja materiału audiowizualnego. Techniki opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji telewizyjnych. Reguły telewizyjnego show informacyjnego: między dramaturgią dokumentu a uzależniającą mocą opery mydlanej.
Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy projekt na zaliczenie, czyli telewizyjne portfolio. Może ono służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
ocena aktywności, ocena ćwiczeń praktycznych, prezentacja materiału telewizyjnego
Współautorem sylabusa jest: red. Marcin Krzywicki.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 17-10-2020 10:29)