SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty krytyczno-publicystyczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty krytyczno-publicystyczne
Kod przedmiotu 09.2--FiPlP-WK-P-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Kulczycka, prof. UZ
  • prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak
  • dr hab. Anastazja Seul, prof. UZ
  • dr Kamila Gieba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych, umiejętności sprawnego posługiwania się różnymi formami wypowiedzi krytycznej i publicystycznej przy świadomym wykorzystywaniu ich składników pod kątem osiągania zamierzonych celów komunikacyjnych; zaznajomienie z podstawowymi narzędziami warsztatu krytycznego i publicystycznego (środki wyrazu, strategie krytyczne, kryteria oceny). Wykształcenie umiejętności przygotowania wypowiedzi pisemnej o charakterze krytyczno-publicystycznym i przygotowanie do pisania tekstów krytycznoliterackich i publicystycznych, występujących w czasopismach literacko-kulturalnych oraz w różnego typu przekazach medialnych.

Wymagania wstępne

Brak 

Zakres tematyczny

1) Krytyka i publicystyka: wprowadzenie.

2) Style i odmiany wypowiedzi krytyczno-publicystycznych.

3) Narzędzia warsztatu krytyka.

4)  Narzędzia warsztatu publicysty.

5) Przegląd bieżących czasopism i stron internetowych o charakterze krytycznym i publicystycznym.

6) Sposoby argumentacji w tekście publicystycznym.

7) Rozpoznawanie i konstruowane argumentów: zajęcia warsztatowe.

8)  Analiza wybranych współczesnych tekstów krytycznych i publicystycznych.

9) Samodzielne redagowanie tekstów publicystycznych.

10) Wypowiedzi publicystyczne i udział w dyskusji: zajęcia warsztatowe. 

Metody kształcenia

Praca z tekstem źródłowym i opracowaniem krytycznym, studium przypadku, dyskusja wokół tekstów pisanych przez uczestników warsztatów; przygotowanie pracy pisemnej: tekstu krytyczno-publicystycznego w oparciu o temat i instrukcje podane przez prowadzącego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach, złożenie pracy pisemnej.

Literatura podstawowa

 

  1. Cyranowicz M., Jak krytyka nie służy krytykowi – czyli o tym, co traci krytyk jako czytelnik, pisząc recenzję, [w:] Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007.
  2. Głowiński M., Próba opisu tekstu krytycznego, w: Badania nad krytyką literacką, s. 2, Wrocław 1984, s. 73 – 85.
  3. Kozłowska E., Recenzja jako forma podwójnego dialogu, [w:]  Praktyka stylistyczna nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.
  4. Sendyka R., Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, Kraków 2006.
  5. Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2006.
  6. Bieżące numery czasopism krytycznych i publicystycznych oraz źródła internetowe. 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Dybciak K., Istota i struktura krytyki literackiej, „Teksty” 1979, nr 6.
  2. Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Czarne 2016.
  3. Krytyka sztuki - filozofia, praktyka, dydaktyka, red. Łukasz Guzek, Gdańsk 2013 (wybrane artykuły).

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 26-11-2020 18:44)