SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty pisania prozy/warsztaty pisania poezji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty pisania prozy/warsztaty pisania poezji
Kod przedmiotu 08.9--FiPlP-WPP/WPP-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Marta Ruszczyńska
  • dr Mirosława Szott
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Proza:

Zasadniczym celem przedmiotu jest zdobycie/przekazanie wiedzy na temat procesu twórczego i prozatorskich form wypowiedzi. Chodzi bardziej o tajniki rzemiosła pisarskiego niż twórczości literackiej, bowiem nie ma takiej szkoły ani takiego wykładowcy, który zagwarantuje, że absolwenci osiągną sukcesy czytelnicze. Studenci poznają podstawowe zasady pisania miniatury, opowiadania, noweli, powieści, słuchowiska, a także wspomnień i biografii oraz pisania za kogoś (autor-widmo). Mowa będzie m.in. o zawiązywaniu akcji, budowaniu postaci, układaniu dialogu, mowie ciała bohaterów, kompozycji tekstu, wykorzystaniu wiedzy historycznej, przyrodniczej itp., gatunkach i schematach prozy. Dużo miejsca będzie zajmowało przekazywanie wiedzy prowadzącego zajęcia, wynikające z blisko pięćdziesięcioletniego doświadczenia pisarskiego. Zajęcia odbywają się na zasadzie: mistrz - uczniowie.

Poezja:

Celem zajęć jest rozwijanie technik kreatywnego pisania oraz zapoznanie studenta z wybranymi tendencjami w najnowszej poezji polskiej.

Wymagania wstępne

zaliczenie wykładów z teorii recepcji i oddziaływania tekstu literackiego

Zakres tematyczny

Proza:

Przedmiot obejmuje współczesną polską prozę. W trakcie zajęć studenci powinni napisać miniaturę prozatorską, np. opowiadanie lub powieść w odcinkach, którą pisałaby cała grupa.

Poezja:

1. Tendencje w najnowszej poezji polskiej.

2. Techniki twórczego myślenia.

3. Ocena i wartościowanie tekstów współczesnych.

4. Liberatura i poezja konkretna.

5. Formy regularne w poezji współczesnej.

6. Środki stylistyczne - tradycja i nowatorstwo.

7. Grafomania i sposoby jej rozpoznawania.

 

Metody kształcenia

analiza tekstów źródłowych, praca indywidualna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Proza:

Przygotowanie do zajęć, aktywność studenta, przedstawienie własnego tekstu prozatorskiego.

Poezja:

Przygotowanie do zajęć, aktywny w nich udział; przedstawienie projektu końcowego w postaci teczki z tekstami tworzonymi podczas zajęć lub w domu.

 

Literatura podstawowa

Proza:

  1. Glensk U., Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, Warszawa 2011.
  2. Grant-Adamson L., Jak napisać powieść kryminalną. Kraków 1999.
  3. Tokarczuk O., Opowiadania bizarne, Kraków 2020.
  4. Wrycza-Bekier J., Jak napisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę, Warszawa 2006.
  5. Wiszniewski A., Sztuka pisania, Katowice 2003.

Poezja:

  1. Buzan T., Rusz głową, Łódź 1997.
  2. Fajfer Z., Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999-2009, red. K. Bazarnik, Kraków 2010.
  3. Grafomania, red. M. Tramer, J. Zając, Katowice 2015.
  4. Kuziak M., Jak pisać?, Wydawnictwo PARK, Warszawa 2007.
  5. Perec G, Urodziłem się Eseje, Kraków 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Wrycza-Bekier J., Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych powieści, Warszawa 2011.
  2. Swain D. V., Warsztat pisarza, Warszawa 2010.
  3. Jak pobudzić kreatywność grupy: propozycje ćwiczeń i zabaw, K. V. Vopel, Kielce 2003.
  4. Pedagogika przeżyć, W. Michl, Kraków 2011.

 

Wykaz lektur może być uzupełniony o najnowsze pozycje książkowe wskazane wcześniej przez prowadzącego.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 26-11-2020 18:40)