SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

PDW: Historia wydarzeń medialnych w Polsce i na świecie w XX i XXI w - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu PDW: Historia wydarzeń medialnych w Polsce i na świecie w XX i XXI w
Kod przedmiotu Hwm w P
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Podedworna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z wydarzeniami medialnymi, jakie miały miejsce w XX i XXI wieku na świecie jak i w Polsce.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Wydarzenia medialne – zagadnienia teoretyczne: definicje, mechanizmy tworzenia, wydarzenia medialne a newsy, rodzaje wydarzeń, zachowania widowni, rola dziennikarzy
  2. Niedostępne wydarzenie w zasięgu masowej publiczności, czyli koronacja Elżbiety II
  3. Debata Nixon – Kennedy jako pierwszy przykład siły telewizji
  4. Medialne ceremonie pogrzebowe: J.F.K., księżna Diana i Jan Paweł II
  5. Wydarzenia sportowe wydarzeniami medialnymi
  6. Popularne konkursy a wydarzenia medialne: Eurowizja, wybory miss, Konkurs Chopinowski i inne
  7. Bajkowy świat transmitowany na żywo: królewskie śluby Karola i Diany, Williama i Kate, Harrego i Megan  
  8. Pielgrzymki Jana Pawła II do Polski
  9. Science fiction na żywo czy wielkie kłamstwo, czyli lądowanie na księżycu
  10. Debaty polityczne i komisje śledcze jako wydarzenia medialne
  11. 11 września wydarzeniem medialnym?
  12. Katastrofa smoleńska i jej następstwa w kontekście wydarzeń medialnych
  13. Prasa pamiątką wydarzenia medialnego

Metody kształcenia

Dyskusja, prezentacja, praca z tekstem medialnym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Kolokwium (50% wartości oceny)
  2. Aktywność na zajęciach (20%)
  3. Przygotowanie prezentacji w grupach (30%)

Literatura podstawowa

  1. W. Bereś, Czwarta władza. Najważniejsze wydarzenia medialne III RP, Warszawa 2000.
  2. D. Dayan, E. Katz, Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Warszawa 2008.
  3. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna, Warszawa 2005.
  4. T. Goban-Klas, Media i terroryści. Czy zastraszą nas na śmierć?, Kraków 2009.
  5. J. Hajduk-Nijakowska, Katastrofa jako wydarzenie medialne, [w:] Powodzie, plagi, życie i inne katastrofy, red. K. Konarska i P. Kowalski, Wrocław 2012.
  6. M. Hodalska, Wydarzenia medialne i maratony katastrof – jak trauma i terror zmieniają teorię komunikacji, „Zeszyty prasoznawcze”, T. 57 nr 4 (220), Kraków 2014.
  7. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Współczesne media. Medialny obraz świata. Tom 1. Zagadnienia teoretyczne, Lublin 2015.
  8. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Współczesne media. Medialny obraz świata. Tom 2. Studium przypadku, Lublin 2015.
  9. F. Martel, Mainstream. Co się podoba wszędzie na świecie, Warszawa 2011. 
  10. S. Michalczyk, Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Katowice 2008.
  11. E. W. Rothenbuhler, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków 2003.
  12. M. Vargas Llosa, Cywilizacja spektaklu, Kraków 2015.

Literatura uzupełniająca

  1. M. Bogunia-Borowska, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012.
  2. Red. P. Gliński, J. Wasilewski, Katastrofa smoleńska. Reakcje społeczne, polityczne i medialne, Warszawa 2011. 
  3. M. Kołodziejczak, A. Stępińska, Teoretyczne podstawy badań nad wydarzeniami medialnymi, "Zeszyty prasoznawcze" T. 57 nr 1, Kraków 2014.
  4. M. Mateja, Ikonografia żałoby narodowej 2010 (na przykładzie polskiej prasy), [w:] Media wobec śmierci, red. K. Kwasik, J. Jaroszyński, G. Łęcicki, Warszawa 2012.
  5. B. Pieńkowska-Wyżyńska, Odchodzenie Papieża Jana Pawła II w telewizji publicznej jako nowy medialny rytułał, [w:] Media wobec śmierci, red. A. Gralczyk, M. Laskowska, P. Drzewiecki, Warszawa 2012.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 20-11-2020 17:48)