SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy badań medioznawczych |
Kod przedmiotu | 15.1-WH-DiksP-PBM-S17 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Zapoznanie się z procesem badania mediów i podstawowymi metodami badań medioznawczych. Poznanie najważniejszych teorii badań medioznawczych. Przeprowadzenie badań mediów we własnym zakresie. Krytyczna analiza wyników otrzymanych badań.
brak
Wykład:
Proces badawczy i struktura procesu badawczego: istota badań, plan, koncepcja, elementy badań, skale i typologie, etyka badań, próbkowanie. Strategie badań: metody jakościowe, analiza treści, badania sondażowe, badania longitudinalne, badania doświadczalne. Analiza danych: stytystyka, sprawdzanie hipotez. Zastosowanie badań: media drukowane, media elektroniczne, reklama, public relations, Internet. Teorie badań medioznawczych: funkcjonalizm amerykański, teoria użytkowania i korzyści, teoria agenda-setting, dramaturgiczna koncepcja życia społecznego Ervinga Goffmana, teoria empiryczna: hipoteza spirali milczenia Elisabeth Noelle-Neumann, teoria krytyczna, determinizm technologiczny, ekonomia polityczna komunikowania. Rytuał i rytualna koncepcja komunikacji (społecznej i medialnej). Teoria imperializmu kulturowego i globalizacji mediów.
Ćwiczenia:
Przygotowanie do podjęcia badań. Analiza zawartości prasy. Analiza zawartości mediów. Semiotyka dziennikarskiego obrazu fotograficznego. Budowanie ankiety na potrzeby wybranych badań nad mediami. Rytuał w badaniach komunikacji. Analiza retoryczno-erystyczna przekazów politycznych. Metody ilościowe w analizie treści przekazów medialnych. Ilościowe badania nad odbiorem. Analiza nakładów, telemetria, radiometria i badania przekazów online. Prezentacje wyników badań i ocena ich jakości.
Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, analiza przypadku, prezentacja, dyskusja, analiza danych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 20-11-2020 18:18)