Wiedza: Student posiada wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego, funkcjonowania instytucji kultury, ośrodków życia kulturalnego oraz sposobów animacji kultury, zna gatunkowe formy publicystyki i krytyki kulturowej oraz sposoby promocji i upowszechniania kultury za pośrednictwem mediów, dysponuje wiedzą na temat kulturotwórczej roli mediów, zna terminologię niezbędną w pracy dziennikarza kulturowego oraz podstawy warsztatu dziennikarza kulturowego.
Umiejętności: Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w pracy dziennikarskiej, samodzielnie planuje i realizuje projekty dziennikarskie dotyczące życia kulturalnego, redaguje teksty dziennikarskie dotyczące życia kulturalnego.
Kompetencje: Student czynnie uczestniczy w życiu medialnym i kulturalnym, jest świadomy opiniotwórczej roli mediów oraz znaczenia pracy dziennikarskiej w upowszechnianiui promowaniu zjawisk kultury.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Sposoby funkcjonowania i zakres działania instytucji kultury.
Ośrodki życia kulturalnego: funkcje, zakres działalności, sposoby promocji.
Funkcjonowanie i promocja lokalnych i regionalnych domów kultury.
Zarządzanie kulturą: kulturalny marketing mix.
Oferta kulturalna dla określonej grupy docelowej: ćwiczenia praktyczne.
Strategie animacji kultury.
Partycypacja w kulturze i proces twórczy.
Kulturotwórcza funkcja mediów.
Dziennikarstwo kulturowe.
Gatunkowe formy publicystyki i krytyki kulturowej.
Analiza wybranych tekstów publicystycznych i krytycznych na temat współczesnej kultury polskiej.
Promocja kultury w nowych mediach.
Kultura w portalach społecznościowych.
Analiza przykładowych kampanii medialnych promujących kulturę.
Specyfika regionalnych i lokalnych szczebli życia kulturalnego.
Metody kształcenia
Opis podający, opis wyjaśniający, dyskusja, studium przypadku, analiza tekstu źródłowego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Kolokwium, przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach.
Literatura podstawowa
J. Adamowski, O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.
Media regionalne i lokalne w praktyce, red. P. Kuca, Kraków 2011.
K. Mroziewicz, Dziennikarz w globalnej wiosce, Bydgoszcz-Warszawa 2006.
Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport z badań, praca zbiorowa, Warszawa 2010.
J. Sławinski, Funkcja krytyki literackiej, [w:] tegoż, Język, dzieło, tradycja, Warszawa 1963.
J. Szulborska-Łukaszewicz, Instytucje kultury w Polsce – specyfika ich organizacji
i finansowania, „Zarządzanie w Kulturze” 2012, t. 13, nr 4.
Literatura uzupełniająca
M. Gierula, Polska prasa lokalna 1989-2000, Katowice 2005.
L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.
A. Roguska, Media globalne – media lokalne. Zagadnienia z obszaru pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej, Kraków 2012.
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 20-11-2020 19:05)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.