SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny
Kod przedmiotu 09.3-WH-DiksD-TRWP-S17
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Monika Kaczor, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zajęcia mają na celu ukazanie najważniejszych procesów i zjawisk, jakie można obserwować we współczesnym języku. Ćwiczenia skłaniają studentów do rozważań nad stanem polszczyzny przełomu wieków oraz najnowszymi przeobrażeniami. Pozwalają dostrzec czynniki społeczne, polityczne i kulturowe oddziałujące na język. 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku – charakterystyczne tendencje, zjawiska i procesy.
  2. Przemiany polszczyzny na tle przemian kultury współczesnej.
  3. Mediatyzacja języka.
  4. Zmiany w zasobie leksykalnym najnowszej polszczyzny. Nowe słownictwo.
  5. Ślady przemian po roku 1989 w języku ogólnym.
  6. Internacjonalizacja polszczyzny.
  7. Ekspansja potoczności w polszczyźnie przełomu XX i XXI wieku.
  8. Brutalizacja języka. Agresja w języku.
  9. Zmiany w modelu grzeczności językowej. Etykieta językowa a współczesne formy zachowań.
  10. Najnowsze przemiany nazewnicze.     
  11. Ekspansja i zanikanie określonych typów słowotwórczych.
  12. Zmiany fleksyjne.
  13. Nowe tendencje w składni.
  14. Zmiany fonetyczne.

Metody kształcenia

Opis wyjaśniający, dyskusja dydaktyczna, praca z tekstem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Praca pisemna na temat współczesnych zjawisk językowych.
  2. Przygotowanie przez studenta co najmniej jednego referatu.
  3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
  4. Bieżące przygotowanie do zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Bugajski M., Niektóre tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny i ich przyczyny, w: Język polski – 25 lat po przełomie/Diepolnische Sprache – 25 Jahrenach der Wende, red. D. Scheller-Boltz, Hildesheim, Zürich, New York 2014, s. 77–101.
  2. Ożóg K., Zmiany we współczesnym języku polskim i ich kulturowe uwarunkowania, „Język a Kultura”, t. 20, 2008, s. 59–79.
  3. Przyszłość polszczyzny – polszczyzna przyszłości, red. K. Kłosińska, R. Zimny, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

  1. Kłosińska K., Istnienie i kształt normy językowej po przełomie cyfrowym, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, 2017, LXXIII, s. 81–90.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-10-2020 14:38)